Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Undrar hur ofta ni byter löparskor och vad som kan anses vara normal livslängd på en löparsko?

Själv så har jag haft mina i lite drygt ett år (~90 mil) och det är redan dags att byta. Tycker själv att löparskor bör räcka åtmistonde i två år (~200 mil) in

När jag har surrat med Löplabbet så har dom sagt 100mil eller efter 1½år för efter 1½år börjar sulan torka.

Men jag vet inte riktigt, känns kort men det kanske stämmer.
Är petig med skor då jag har en del problem, så jag följer deras råd.

100 mil är min max....jag brukar börja med nya par ungefar 850 km...och har lite tid att har ett "fint" par och en för skögen 🙂

Och en annan har knappt koll, men det blir 1-2 per säsong. Vet inte hur många mil, håller inte koll på det. Man kanske skulle räkna ihop o se. Men springer ju från 15 km o uppåt per vecka.

Jag har besvärats av ett ömmande knä en tid och uppsökte en sjukgymnast. Hon tyckte defenitivt att jag skulle köpa nya skor, och om sanningen skall fram så är dom ganska så slitna i hälarna.

Skall ta och investera i ett par nya på lördag innan midnattsl

Tycker att ovansidan brukar slitas ner innan dämpningen ger med sig, dvs det nöts hål i själva tyget. Har dock ett par Kayano 13 som jag älskar och som jag haft i över 2 år och bl a sprungit 2 st maror i och de har hållt ihop ovanligt bra (till skillnad f

Jag byter när de uppenbarligen inte är lämpliga att springa med längre.

För mig är det när de börjar gå sönder och inte efter ett antal mil/år. Men det beror nog lite på vilken löpstil man har och om man springer med mer eller mindre dämpade skor.

Nu är jag ingen skoexpert men polymerer åldras med tiden. Eventuella mjukgörare kan migrera och lämna polymeren hårdare än från början.
Sulorna i helt nya skor kan alltså bli sämre även om de inte används. Lägger man sedan till vatten, UV och ozon till ek

Jag byter varje dag. Har fyra som jag varvar med plus spikes, vinterspikes och XC-skor.

Jodå jag fattar frågan, men jag tror inte att det finns något patentsvar. Skor slits och åldras, men många har en löpstil som inte ställer så höga krav på skons konst

Oj!

Köpte nya skor för några månader sedan, dom gamla hade jag haft i cirka 3 år.
Eftersom jag inte har haft problem med skador så har jag inte kännt något behov av att köpa nytt. Har sprungit sedan jag var 16 år är nu 45. Förmodligen så kanske jag har

12