Quote from Guest on 1 June 2011, 11:26Jag har haft löparknä, som nu blivit mycket bättre. Insåg att styrketräning för benen var en del av lösningen. Men hur ofta ska man göra det? När jag ska träna inför ett lopp så vet jag aldrig var jag ska lägga in den mellan alla pass ju! T.ex är det ett
Jag har haft löparknä, som nu blivit mycket bättre. Insåg att styrketräning för benen var en del av lösningen. Men hur ofta ska man göra det? När jag ska träna inför ett lopp så vet jag aldrig var jag ska lägga in den mellan alla pass ju! T.ex är det ett
Quote from Funbeat user on 1 June 2011, 11:36Oftast är det inte muskulaturen som behöver vila utan resterande mjukdelar. Styrketräning sliter inte lika mycket på samma sätt så det är ingen fara att köra det när som. Skulle råda dig till att inte köra styrka 3 dagar innan en tävling. Just på grund av
Oftast är det inte muskulaturen som behöver vila utan resterande mjukdelar. Styrketräning sliter inte lika mycket på samma sätt så det är ingen fara att köra det när som. Skulle råda dig till att inte köra styrka 3 dagar innan en tävling. Just på grund av
Quote from Funbeat user on 1 June 2011, 14:09Tack! Det var upplyftande att höra det 🙂
Tack! Det var upplyftande att höra det 🙂
Quote from Funbeat user on 1 June 2011, 16:30Funderar själv på att börja jobba mer aktivt med styrketräning för benen. Hur många sådana pass i veckan är lämpliga?
Funderar själv på att börja jobba mer aktivt med styrketräning för benen. Hur många sådana pass i veckan är lämpliga?
Quote from Funbeat user on 1 June 2011, 16:40Kör inte sådant själv just nu men borde egentligen... Så länge du springer mycket så "behövs" det inte specifikt för bena mer än 1-2 ggr/v för snabb förbättring och för prehab.
Kör inte sådant själv just nu men borde egentligen... Så länge du springer mycket så "behövs" det inte specifikt för bena mer än 1-2 ggr/v för snabb förbättring och för prehab.
Quote from Funbeat user on 1 June 2011, 18:37Om jag ska få in styrkan överhuvudtaget blir det max ett benpass i veckan! Men det finns ju de med högre träningsfrekvens än mig 🙂
Om jag ska få in styrkan överhuvudtaget blir det max ett benpass i veckan! Men det finns ju de med högre träningsfrekvens än mig 🙂
Quote from Funbeat user on 2 June 2011, 21:13Kör man alla benövningar samma dag. Räcker det att träna benen en gång i veckan.:D
Kör man alla benövningar samma dag. Räcker det att träna benen en gång i veckan.:D
Quote from Funbeat user on 3 June 2011, 01:02Bra nyheter!
Hur många benövningar rekommenderar du att man kör en och samma dag?
Bra nyheter!
Hur många benövningar rekommenderar du att man kör en och samma dag?
Quote from Funbeat user on 3 June 2011, 16:21Det beror på hur van du är vid styrketräning. 3-5 övningar kanske. Det borde vara övningar för vad, utsida ben(Tar även på höften), framsida och baksida lår.
Det beror på hur van du är vid styrketräning. 3-5 övningar kanske. Det borde vara övningar för vad, utsida ben(Tar även på höften), framsida och baksida lår.
Quote from Catharina Brattlin on 3 June 2011, 21:58Jag brukar köra ett helkroppspass i veckan på gym. Passet inkluderar både ben, mage, rygg och bröst/axlar (discomuskler 😉 ).
De benövningar jag fokuserar på är knäböj med stång, utfall med hantlar eller stång, utsida höft/säte i cable cross eller maskin
Jag brukar köra ett helkroppspass i veckan på gym. Passet inkluderar både ben, mage, rygg och bröst/axlar (discomuskler 😉 ).
De benövningar jag fokuserar på är knäböj med stång, utfall med hantlar eller stång, utsida höft/säte i cable cross eller maskin