Quote from Guest on 6 August 2010, 23:19Jag har på regelbunden basis börjat snitta 30-32 km/h i snitthastighet över sträckor på uppåt 40-50 km.
Min puls ligger däremot ofta på 160-165 i snitt, istället för att ligga på stabila 145-155 (som den gör när jag ligger på 29,5-30 km/h).
Hur kan jag
Jag har på regelbunden basis börjat snitta 30-32 km/h i snitthastighet över sträckor på uppåt 40-50 km.
Min puls ligger däremot ofta på 160-165 i snitt, istället för att ligga på stabila 145-155 (som den gör när jag ligger på 29,5-30 km/h).
Hur kan jag
Quote from ellen olsson on 6 August 2010, 23:29Typografin spelar väl ändå inte in? 😉
Typografin spelar väl ändå inte in? 😉
Quote from Funbeat user on 6 August 2010, 23:48TOPografin då 😉
Kan ju också passa på att säga detta gäller när jag cyklar själv. I klunga eller kedja så blir det ju normalt att man har en lägre snittpuls.
TOPografin då 😉
Kan ju också passa på att säga detta gäller när jag cyklar själv. I klunga eller kedja så blir det ju normalt att man har en lägre snittpuls.
Quote from Funbeat user on 6 August 2010, 23:52Har du koll på kadensen?
Har du koll på kadensen?
Quote from Funbeat user on 7 August 2010, 01:02Trena mere interval. 3 * 7-8 minutter i 92-95% av max. 4min.hvile. 2ganger i uken. Det vil øke ditt oksygenopptak, og pulsen vil synke på dine vanlige turer. Altid vile dagen etter intval.
Trena mere interval. 3 * 7-8 minutter i 92-95% av max. 4min.hvile. 2ganger i uken. Det vil øke ditt oksygenopptak, og pulsen vil synke på dine vanlige turer. Altid vile dagen etter intval.
Quote from Funbeat user on 7 August 2010, 08:37Just intervall eller kortare pass med hög intensitet tycker jag mig tro funkar bra.
Gäller att under kortare perioder köra på mycket hög belastning/puls men kadensen får absolut inte sjunka! För mig funkar det om jag behåller kadensen över 90 gärna upp m
Just intervall eller kortare pass med hög intensitet tycker jag mig tro funkar bra.
Gäller att under kortare perioder köra på mycket hög belastning/puls men kadensen får absolut inte sjunka! För mig funkar det om jag behåller kadensen över 90 gärna upp m
Quote from Funbeat user on 7 August 2010, 08:39Vad jag förstår, så indikerar (snitt)pulsen vilken kondition du har?
Vad jag förstår, så indikerar (snitt)pulsen vilken kondition du har?
Quote from Funbeat user on 7 August 2010, 09:43@Trampvagn: Jag har absolut koll på kadensen, den är nästan viktigast för mig!
Jag snittar på 93-100 i kadens över nämnda sträckor.
@Markku S: Du har rätt! Indikator på konditionen.
Då låter det som att intervallträning är vad jag ska köra lite mer 🙂
@Trampvagn: Jag har absolut koll på kadensen, den är nästan viktigast för mig!
Jag snittar på 93-100 i kadens över nämnda sträckor.
@Markku S: Du har rätt! Indikator på konditionen.
Då låter det som att intervallträning är vad jag ska köra lite mer 🙂
Quote from Funbeat user on 7 August 2010, 10:00Martin, konditionen är inte den enda faktorn här. Har du starkare ben kan du utveckla större effekt med samma puls, eller i ditt fall lägre puls med samma effekt.
Fett som bränsle, om du lär kroppen att använda fett till större del kommer också pulsen at
Martin, konditionen är inte den enda faktorn här. Har du starkare ben kan du utveckla större effekt med samma puls, eller i ditt fall lägre puls med samma effekt.
Fett som bränsle, om du lär kroppen att använda fett till större del kommer också pulsen at
Quote from Funbeat user on 7 August 2010, 10:19>"Fett som bränsle, om du lär kroppen att använda fett till större del kommer också pulsen att gå ner vid samma hastighet. "
Det här jag inte hört talas om tidigare.
Varför sänker energi från fett pulsen mer, än från kolhydrater?
Har du några referense
>"Fett som bränsle, om du lär kroppen att använda fett till större del kommer också pulsen att gå ner vid samma hastighet. "
Det här jag inte hört talas om tidigare.
Varför sänker energi från fett pulsen mer, än från kolhydrater?
Har du några referense