Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelHur sänka pulsen men behålla hast …
You need to log in to create posts and topics.

Jag har på regelbunden basis börjat snitta 30-32 km/h i snitthastighet över sträckor på uppåt 40-50 km.

Min puls ligger däremot ofta på 160-165 i snitt, istället för att ligga på stabila 145-155 (som den gör när jag ligger på 29,5-30 km/h).

Hur kan jag

Typografin spelar väl ändå inte in? 😉

TOPografin då 😉

Kan ju också passa på att säga detta gäller när jag cyklar själv. I klunga eller kedja så blir det ju normalt att man har en lägre snittpuls.

Har du koll på kadensen?

Trena mere interval. 3 * 7-8 minutter i 92-95% av max. 4min.hvile. 2ganger i uken. Det vil øke ditt oksygenopptak, og pulsen vil synke på dine vanlige turer. Altid vile dagen etter intval.

Just intervall eller kortare pass med hög intensitet tycker jag mig tro funkar bra.

Gäller att under kortare perioder köra på mycket hög belastning/puls men kadensen får absolut inte sjunka! För mig funkar det om jag behåller kadensen över 90 gärna upp m

Vad jag förstår, så indikerar (snitt)pulsen vilken kondition du har?

@Trampvagn: Jag har absolut koll på kadensen, den är nästan viktigast för mig!

Jag snittar på 93-100 i kadens över nämnda sträckor.

@Markku S: Du har rätt! Indikator på konditionen.

Då låter det som att intervallträning är vad jag ska köra lite mer 🙂

Martin, konditionen är inte den enda faktorn här. Har du starkare ben kan du utveckla större effekt med samma puls, eller i ditt fall lägre puls med samma effekt.
Fett som bränsle, om du lär kroppen att använda fett till större del kommer också pulsen at

>"Fett som bränsle, om du lär kroppen att använda fett till större del kommer också pulsen att gå ner vid samma hastighet. "

Det här jag inte hört talas om tidigare.

Varför sänker energi från fett pulsen mer, än från kolhydrater?

Har du några referense