Quote from Funbeat user on 9 August 2010, 11:27"Fett som bränsle"? Är det inte tvärtom, dvs vid lägre intensitet kan kroppen använda en större andel fett i stället för kolhydrater.
"Fett som bränsle"? Är det inte tvärtom, dvs vid lägre intensitet kan kroppen använda en större andel fett i stället för kolhydrater.
Quote from Funbeat user on 9 August 2010, 13:57Sänka pulsen men behålla hastigheten fixar man genom att träna. Cykla mycket och ofta. Jämför med en bil: en kraftfull bil med stark motor behöver inte köra på så högt varvtal, så bättre lokal (benmusklerna) och central kondition (hjärta och lungor) behöv
Sänka pulsen men behålla hastigheten fixar man genom att träna. Cykla mycket och ofta. Jämför med en bil: en kraftfull bil med stark motor behöver inte köra på så högt varvtal, så bättre lokal (benmusklerna) och central kondition (hjärta och lungor) behöv
Quote from Funbeat user on 9 August 2010, 15:32"Är det inte tvärtom, dvs vid lägre intensitet kan kroppen använda en större andel fett i stället för kolhydrater."
Vid lägre intensitet förbränns större _andel_ fett, det stämmer. Den totala förbränningen är dock liten.
Vid hög ansträngning förbränns m
"Är det inte tvärtom, dvs vid lägre intensitet kan kroppen använda en större andel fett i stället för kolhydrater."
Vid lägre intensitet förbränns större _andel_ fett, det stämmer. Den totala förbränningen är dock liten.
Vid hög ansträngning förbränns m
Quote from Funbeat user on 9 August 2010, 15:51"Sänka pulsen men behålla hastigheten fixar man genom att träna."
Linus. Och där har vi . över I.et.
Bara att du tränar så ska du se att du kan hålla samma hastighet med en lägre puls eller en högre hastighet med samma puls.
Svårare än så är det inte.
"Sänka pulsen men behålla hastigheten fixar man genom att träna."
Linus. Och där har vi . över I.et.
Bara att du tränar så ska du se att du kan hålla samma hastighet med en lägre puls eller en högre hastighet med samma puls.
Svårare än så är det inte.
Quote from Funbeat user on 9 August 2010, 16:16P. Glöm inte tiden. En sprinter som tränar lika länge som du kommer att ha bränt mer fett (och kolhydrater) än du eftersom hans intensitet är högre.
Det är klart att en 100m-löpare bränner mindre fett än en maratonlöpare under sitt lopp men kör de ett li
P. Glöm inte tiden. En sprinter som tränar lika länge som du kommer att ha bränt mer fett (och kolhydrater) än du eftersom hans intensitet är högre.
Det är klart att en 100m-löpare bränner mindre fett än en maratonlöpare under sitt lopp men kör de ett li
Quote from Funbeat user on 9 August 2010, 16:24Sällan som löparsprinters kör 5-8 timmar träning men desto vanligare för cykelsprinters. Fast då körs några timmar i gymmet och frågan är hur mycket tid som effektiv träning där.
Sällan som löparsprinters kör 5-8 timmar träning men desto vanligare för cykelsprinters. Fast då körs några timmar i gymmet och frågan är hur mycket tid som effektiv träning där.
Quote from Funbeat user on 9 August 2010, 18:39Tar tillbaka vad jag skrev, läste för fort innan jag skrev mitt inlägg.
Tar tillbaka vad jag skrev, läste för fort innan jag skrev mitt inlägg.
Quote from Funbeat user on 12 August 2010, 14:31Den här kravanalysen för aktiva i världseliten är intressant. I dokumentet kan man läsa vilken karaktär träningen ska ha, sen är det bara att skala ner den, men kom ihåg att träning inte kan ersätta tävling därför är det viktigt med träningstävlingar om d
Den här kravanalysen för aktiva i världseliten är intressant. I dokumentet kan man läsa vilken karaktär träningen ska ha, sen är det bara att skala ner den, men kom ihåg att träning inte kan ersätta tävling därför är det viktigt med träningstävlingar om d
Quote from Funbeat user on 12 August 2010, 14:46"men kom ihåg att träning inte kan ersätta tävling"
Och kom även ihåg att tävling sällan kan ersätta träning.
Tävling är tävling och träning är träning.
Vänligen.
P.
"men kom ihåg att träning inte kan ersätta tävling"
Och kom även ihåg att tävling sällan kan ersätta träning.
Tävling är tävling och träning är träning.
Vänligen.
P.
Quote from Funbeat user on 12 August 2010, 17:15Jag förtydligar genom att nämna att kroppen lär sig ansträngningen som behövs vid en given sträcka. Alltså, kör man för ofta samma distans minskar efter ett tag effektiviteten av träningen. Därför bör man variera sin träning. Jag har läst en artikel om h
Jag förtydligar genom att nämna att kroppen lär sig ansträngningen som behövs vid en given sträcka. Alltså, kör man för ofta samma distans minskar efter ett tag effektiviteten av träningen. Därför bör man variera sin träning. Jag har läst en artikel om h