Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Hej alla 🙂

Har nyligen kommit igång med löpträningen nu igen efter graviditeten. Innan sprang jag 5:an på 21 och milen på 50. Så alltså inga supertider men jag skulle väldigt gärna vilja komma dit igen och så småningom även kunna springa ännu snabbare.

Förlåt om jag kommenterar på något som du kanske inte specifikt frågar om, men jag skulle börja med att byta bort pumppassen. Det ger för lite nytta i förhållande till vad du får ut.

Några av argumenten hittar du på: http://blog.svd.se/maratonbloggen/20

Angående det, jag gissar att du går på bodypump DELVIS för att du tycker det är kul att träna ihop med andra, om du nu ska köra "ensam" i gymmet så kan du istället leta reda på en löpargrupp som det numera finns nästan överallt - vissa löparpass springar

Tack för era åsikter! Löpargrupp har jag funderat på, är lite rädd att jag inte ska hänga på de övrigas tempo bara...

De löpargrupper jag har deltagit i (TSM och Running Sweden) har det alltid delats upp i olika grupper beroende på kapacitet och den långsammaste gruppen kunde vara (då det behövdes) såna som höll ett tempo på c:a 6:30/km eller kanske tom långsammare...

Hur pass viktigt är det att nå tiderna jämfört med att ha roligt och ha en mer allsidig träning? Om det inte är superviktigt skulle jag inte byta bort bodypump.

Jag tränar ju pumpen för att jag trott att det har gett en allsidig träning till hela kroppen, men efter att ha läst båda länkarna nu så är jag lite tveksam till om det var så bra träning som jag trodde...

Christer och Erik är ju också inne på något viktigt i sina inlägg!

Så, för att komplettera mitt första inlägg:

Är bodypump ett bra sätt att testa styrketräning för den som är total nybörjare? Ja, det kan det vara, särskilt om det känns lättare att komm

Jag tycker att du ska ge dig ut på en 20km runda för att känna hur det känns. Är det för jobbigt eller du känner att du börjar få ont så gå ett litet tag och sedan jogga igen.

Gå sedan tillbaka till dina "långpass" och öka dom progressivt för att undvi

Tack 🙂 Ska försöka mig på 20 km till helgen... Mycket spännande att se om jag klarar av det! Intervall var ett bra tips, ska börja med det.

12