Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningHur ska jag nu träna??
You need to log in to create posts and topics.

12

Först och främst; jag är en medeltung 40-åring utan talang och elitambitioner - men jag vill ändå förbättra mig.

I höst är mitt stora mål Berlin Marathon på under 5 h. Två veckor tidigare ska jag springa ett 10 km lopp och vore överlycklig om jag kom und

Kanske dags att börja springa de där intervallpassen? Och lite snabbdistans, kanske 5 -> 8 km i 5:30-40?

En gammal tumregel var sträcka x 2 = dubbla tiden + 10%
56:30 ger då 2:04 för ½-marathon
2:09 ger för marathon 4:44.
Tror du klarar det på ditt sätt att träna. 🙂

Dagshumörlöpare brukar klara sig bra + att de undviker skador bra mycket oftare.

Tis: lätt distans 5K därefter långa intervaller 3K
Ons el Tor: distans 15K
Fre: snabbdistans 10K
Sön: långpass >2 tim

Jag tror att du redan fixar Berlin Marathon under 5h. Förra året sprang jag i maj Göteborgsvarvet på 2:08:30, tränade ingenting från början av juni till slutet av augusti och sen sprang jag Berlin Marathon i slutet på september på precis under 5h utan att

Nadia har rätt - på ett sätt: naturligtvis går det att pressa under 5 tim på mara givet lite löpvana, lite envetenhet och lite bra skelett. Det kan vem som helst göra (nästan). Men nu, antar jag, pratar vi inte om att bara ta sig igenom detta isolerat ens

Jag tycker att Annie har en bra inställning:
Medeltung utan talang och elitambitioner och framför allt hon tycker det ofta nog är kul att springa.

En människa som Annie tror jag inte gräver ner sig om det går åt det varma hållet i Berlin. Hon kommer ti

Träningsupplägget jag kastar fram ett par inlägg ovsn syftar både till att göra bra på 10K och marathon (mest för marathon). För specifikt 10K: mer intervaller (3 min, 2 min joggvila, 3 min).

Hej Annie!

Tog mig friheten att titta i din träningsdagbok.

Mitt tips är att börja springa mer varje vecka så du successivt ökar på distansen. Försök att redan nu springa tre ggr per vecka och på fjärde veckan 4 ggr. Därefter vecka 5 och 6 tre ggr. Vec

Tack alla för era kommentarer!
Marie, det känns som att ditt upplägg faktiskt är möjligt - varje vecka hinner jag inte ut fyra gånger men ibland så går det.

Kom föresten på att jag inte är helt utan talang, jag är bra på att springa i nerförsbackar (H)

12