Quote from Guest on 5 February 2013, 12:04Jag är 29år och har tränat på rätt så bra hela livet. Sprang milen på 56min för två år sedan och då hade jag trillat o stukat foten på dumma stenar efter halva vägen men fortsatte springa. Mitt personbästa just nu på 5km är 24:10 men då kräks jag nästan.
Jag är 29år och har tränat på rätt så bra hela livet. Sprang milen på 56min för två år sedan och då hade jag trillat o stukat foten på dumma stenar efter halva vägen men fortsatte springa. Mitt personbästa just nu på 5km är 24:10 men då kräks jag nästan.
Quote from Funbeat user on 5 February 2013, 12:14Finns så många teorier, men det jag känner mig hyfsat säker på att uttala är att du måste sluta springa 5 km på 24 minuter... vilket enligt din träningskalender verkar vara det enda passet du kör flera gånger i veckan. Spring kortare och snabbare och läng
Finns så många teorier, men det jag känner mig hyfsat säker på att uttala är att du måste sluta springa 5 km på 24 minuter... vilket enligt din träningskalender verkar vara det enda passet du kör flera gånger i veckan. Spring kortare och snabbare och läng
Quote from Funbeat user on 5 February 2013, 12:47Hahaha! Ja de har blivit lite så på sista tiden. Men syns det inte att mycket av träningen är intervaller och fartlekar också?
Kortare och snabbare, hur kort och hur snabbt?
Jag tycker ju om effektiv träning. Men visst kan jag springa en mil här och där,
Hahaha! Ja de har blivit lite så på sista tiden. Men syns det inte att mycket av träningen är intervaller och fartlekar också?
Kortare och snabbare, hur kort och hur snabbt?
Jag tycker ju om effektiv träning. Men visst kan jag springa en mil här och där,
Quote from Funbeat user on 5 February 2013, 12:48Anledningen till att jag har så många pass på 24 min är för att jag har försökt springa snabbare och snabbare, men det har inte hållt
Anledningen till att jag har så många pass på 24 min är för att jag har försökt springa snabbare och snabbare, men det har inte hållt
Quote from Funbeat user on 5 February 2013, 13:05Jag följer FIRST träningsprogram för milen och det fungerar väldigt bra. Här har du 5 km programmet:
http://www2.furman.edu/sites/first/Documents/5K%20Training%20Program-metric.pdf
Jag följer FIRST träningsprogram för milen och det fungerar väldigt bra. Här har du 5 km programmet:
http://www2.furman.edu/sites/first/Documents/5K%20Training%20Program-metric.pdf
Quote from Funbeat user on 5 February 2013, 13:15Tack va bra! Men jag förstår inte allt.
8 x 400 w/400 RI
10 minute cool-down
1.5K warm-up 3.5K @ ST pace 1.5K cool-down
8K @ LT pace= 8x400m max o sen 400m lugnt?
st paste?
lt paste?
Tack va bra! Men jag förstår inte allt.
8 x 400 w/400 RI
10 minute cool-down
1.5K warm-up 3.5K @ ST pace 1.5K cool-down
8K @ LT pace
= 8x400m max o sen 400m lugnt?
st paste?
lt paste?
Quote from Elias Engqvist on 5 February 2013, 13:15Tävling är tävling och träning är träning. Det är på tävling du ska springa så snabbt som möjligt, på träning ska du springa så att du blir starkare, uthålligare och snabbare. Det är grundtanken. Sen finns det en massa olika sätt att komma dit. Läs på lit
Tävling är tävling och träning är träning. Det är på tävling du ska springa så snabbt som möjligt, på träning ska du springa så att du blir starkare, uthålligare och snabbare. Det är grundtanken. Sen finns det en massa olika sätt att komma dit. Läs på lit
Quote from Funbeat user on 5 February 2013, 13:24Ok, jag tänkte att de kanske fanns nått löparproffs här som kanske kunde ge mig ett specifikt träningsschema. Nu kör jag lite vad jag känner för, med intervaller och fartlekar.
Det känns lite långtråkigt att springa långa distanser, men jag kan göra det.
Ok, jag tänkte att de kanske fanns nått löparproffs här som kanske kunde ge mig ett specifikt träningsschema. Nu kör jag lite vad jag känner för, med intervaller och fartlekar.
Det känns lite långtråkigt att springa långa distanser, men jag kan göra det.
Quote from Funbeat user on 5 February 2013, 13:29Hej!
Förra året körde jag detta för att bli snabbare på milen. Borde funka här oxå!
Spring 500m intervaller i två tempon. Det ska vara skillnad mellan hastigheterna så du lär dig vila/återhämta dig på det långsammare tempot. Successivt ökar du farten så
Hej!
Förra året körde jag detta för att bli snabbare på milen. Borde funka här oxå!
Spring 500m intervaller i två tempon. Det ska vara skillnad mellan hastigheterna så du lär dig vila/återhämta dig på det långsammare tempot. Successivt ökar du farten så
Quote from Funbeat user on 5 February 2013, 13:32Tack Lina, den va enkel att förstå.
Tack Lina, den va enkel att förstå.