Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelHur stoppa trafik för tävling?
You need to log in to create posts and topics.

Var ansöker en arrangör av motionslopp eller tävling om tillstånd att spärra av vägar? Hos berörda länsstyrelser skulle jag gissa men jag har aldrig varit del av nåt landsvägsarrangemang så jag vet inte.

Tänker mig att det borde finnas nån här på funbeat

Länsstyrelsen och det är mycket svårt att få avstängda vägar.

Om man då trots allt skulle få tillstånd att spärra av, hur funkar det praktiskt? Är det arrangörens personal som stoppar trafiken eller behövs det nån polisman på platsen vid tidpunkten för avspärrningen?

Är det avspärrat så fodras polis och de har inte tid.
De är på fotbollsmatcherna och äter korv.

Ett alternativ till fullständig avspärrning är att ansöka om enkelriktad avspärrning.

Dvs trafiken är avspärrad i ena riktningen på partier av banan. Då slipper man åtminstone mötande trafik.

Det verkar dock variera mycket mellan länen hur välvilligt i

Har du nåt exempel på skillnader mellan länen?

Västra Götaland är omöjligt med tillstånd för tävlingar om det fodras polis.

Uppsala har vaknat på rätt sida vid några tillfällen. Därmed inte sagt att de alltid har gjort/kommer att göra det. Jag har inte fler exempel utan har bara hört av andra arrangörer att det skiljer.

De har kunnat genomföra Skandisloppet 101 gånger i följd och det är prestation!

Kolla med Bo Lövstrand på Svenska Cykelförbundet. Vill minnas att SCF ingått i ett projekt med Vägverket och andra förbunt om "Tävling på väg", typ triathlon, löpning, inlines etc. Där finns ett förslag (tror jag!) på utbildning av säkerhetsvakter som ska