Quote from Guest on 15 March 2010, 07:20Jag är relativt otränad just nu och har ingått ett vad om att springa 6.5 km på tid den 22 Maj.
Jag är 28 år, väger 84 kilo och är 177cm lång. I dagsläget så har jag tränat i 2 veckor nu och klarar av att jogga 30 minuter i 9.5 kmh. Min plan är att öka h
Jag är relativt otränad just nu och har ingått ett vad om att springa 6.5 km på tid den 22 Maj.
Jag är 28 år, väger 84 kilo och är 177cm lång. I dagsläget så har jag tränat i 2 veckor nu och klarar av att jogga 30 minuter i 9.5 kmh. Min plan är att öka h
Quote from Funbeat user on 15 March 2010, 07:30Hej Björn,
Titta på tråden "Vad ger intervalltränng" (http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=668944) som handlar om just detta ämne.
Hej Björn,
Titta på tråden "Vad ger intervalltränng" (http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=668944) som handlar om just detta ämne.
Quote from Funbeat user on 15 March 2010, 09:10Du kommer säkert inte att gå in i nån vägg, inte springa heller (H)
Vad som däremot kan hända är att du drar på dig nån typ av belastningsskada, var lyhörd på kroppen signaler.
Får du ont, vilket man alltid får när man börjar med löpning, men de skall var
Du kommer säkert inte att gå in i nån vägg, inte springa heller (H)
Vad som däremot kan hända är att du drar på dig nån typ av belastningsskada, var lyhörd på kroppen signaler.
Får du ont, vilket man alltid får när man börjar med löpning, men de skall var
Quote from Funbeat user on 15 March 2010, 09:19Håller med Janne, spring hellre korta sträckor i början av dina 12 veckor, men gärna med lite högre fart. Kroppen måste vänja sig vid löpning. Fötter, knän, benhinnor osv.
Konditionen underhåller du via spinning, så den är inga problem.
I ditt fall hand
Håller med Janne, spring hellre korta sträckor i början av dina 12 veckor, men gärna med lite högre fart. Kroppen måste vänja sig vid löpning. Fötter, knän, benhinnor osv.
Konditionen underhåller du via spinning, så den är inga problem.
I ditt fall hand
Quote from Funbeat user on 15 March 2010, 13:20Intervallträning är den effektivaste träningsformen för att förbättra sin uthålighet, men samtidigt så sliter den mycket på benhinnor, vader osv. Men om du vill komma i form snabbt är intervaller A och O, du ska alltså löpa intervaller i hög fart. Distans
Intervallträning är den effektivaste träningsformen för att förbättra sin uthålighet, men samtidigt så sliter den mycket på benhinnor, vader osv. Men om du vill komma i form snabbt är intervaller A och O, du ska alltså löpa intervaller i hög fart. Distans
Quote from Funbeat user on 15 March 2010, 13:5760-80% av alla löpare har skador. Intervallträning (av den hårda typen där man kör flera lika upprepningar styrt på klocka) är kända för att öka skaderisken, speciellt om man inte byggt en bra grund först. Men visst, överlever man dem så är de mycket effe
60-80% av alla löpare har skador. Intervallträning (av den hårda typen där man kör flera lika upprepningar styrt på klocka) är kända för att öka skaderisken, speciellt om man inte byggt en bra grund först. Men visst, överlever man dem så är de mycket effe
Quote from Funbeat user on 15 March 2010, 14:40Nu tar du väl i väl mycket Lars.
60 - 80 %.Var väl en gång en som tränade mycket, men ej sedan 90-talet.
På 80-talet var vi ett gäng på runt 20.
Det var väl max. 3 skadade samtidigt.
Oftast ingen.På 90-talet ökade skadorna,
skylldes på just interval
Nu tar du väl i väl mycket Lars.
60 - 80 %.
Var väl en gång en som tränade mycket, men ej sedan 90-talet.
På 80-talet var vi ett gäng på runt 20.
Det var väl max. 3 skadade samtidigt.
Oftast ingen.
På 90-talet ökade skadorna,
skylldes på just interval
Quote from Funbeat user on 15 March 2010, 19:17Det som hänt sedan 70-80 talen är löpskons utveckling, det finns rätt många som börjar tvivla på att löpskorna är så bra som alla skofabrikanter säger...
Bland annat här: http://www.dailymail.co.uk/home/moslive/article-1170253/The-painful-truth-trainers
Det som hänt sedan 70-80 talen är löpskons utveckling, det finns rätt många som börjar tvivla på att löpskorna är så bra som alla skofabrikanter säger...
Bland annat här: http://www.dailymail.co.uk/home/moslive/article-1170253/The-painful-truth-trainers
Quote from Funbeat user on 15 March 2010, 20:00Träning har betydelse men också vikten. Om du kan kapa 4 kilo innan loppet så ger det över en minut snabbare tid enligt de tabeller jag sett.
Träning har betydelse men också vikten. Om du kan kapa 4 kilo innan loppet så ger det över en minut snabbare tid enligt de tabeller jag sett.
Quote from Funbeat user on 15 March 2010, 22:08K-G> Jag tror inte att man kan skylla en plötslig våg av skador på intervallträning. Intervallträning har man kört i alla tider, bara att man kallat det för backträning, mjölksyraträning, skogslöpning och vad som helst.
Gunder Hägg la tydligen mycket tid
K-G> Jag tror inte att man kan skylla en plötslig våg av skador på intervallträning. Intervallträning har man kört i alla tider, bara att man kallat det för backträning, mjölksyraträning, skogslöpning och vad som helst.
Gunder Hägg la tydligen mycket tid