Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelHur svårt är det att montera ihop …
You need to log in to create posts and topics.

Hej!
Som alldeles ny medlem i gruppen tänkte jag ställa en sån där fråga som självklart inte är lätt att svara på, eftersom svaret till stora delar beror på vem man är. Men jag hoppas den åtminstone kan ge upphov till intressant diskussion och skänka nya

Har ingen erfarenhet, men det finns två saker som jag skulle tänka på.
Momentnyckel - och en bra sådan, inget Biltema/Jula/Classe
Vevlager - ytorna på ramen kan behöva brotschas - något jag inte skulle befatta mig med själv.

Ska bli intressant att följa

Det är inget svårt, dock behöver du en del specialverktyg. Utan att veta vilka delar det är så kan jag tänka mig en bra vajeravbitare, vanlig avbitare fungerar bajs, vevlagerverktyg. Lite insex, fett, karbonpasta om du har karbondelar. Gängor i aluminium

Jo, köp verktyg med kvalitet! Det lönar sig på kort sikt. En sönderdragen skruv pga billigt verktyg, kostar tiofallt mer.

Det finns en hel del moment där man faktiskt måste veta vad man gör, annars kan resultatet bli dåligt eller tom farligt.

Men, men rätt verktyg, tålamod och internet är det absolut möjligt!

Det tar ett par timmar men är inte så svårt om man vet hur man gör. Nu vet ju inte alla det utan mycket kan gå åt skogen.
Verktyg kostar ett par tusen om man inte har några. Köp kvalitet!

Det man kan är naturligtvis aldrig svårt! Men är det verkligen bara en hög lösa prylar i en låda det gäller? "Halvfärdiga cyklar" brukar ju vara ganska vanligt. Köp en på Biltema att öva på!

Har du någon kompis som är duktig på cyklar?
Det bästa hade varit om du skruvar ihop den själv - men med någon som vet hur det ska gå till. Så har du bra koll på din egen cykel i framtiden. 🙂
Och har man inte mekat något innan så är en momentnyckel av k

Ja, det visar sig när jag väl får cykeln exakt hur omonterad den är. Den enda bild jag sett är den som finns i säljarens nyutlagda annons, se http://www.blocket.se/stockholm/Cervelo_P3_Ultegra_2012___Ny_i_kartong_38750937.htm?ca=11&w=1
Tycker mig där iof

Man lär sig av misstagen.