Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelHur svårt är det att montera ihop …
You need to log in to create posts and topics.

Visst gör man det - men om misstaget kostar tio papp ser jag hellre att någon annan som redan dragit den lärdomen delar med sig så jag slipper göra den också 😉

Med sunt förnuft och händighet kommer man långt.

Är ni flera, är ni med i cykelklubb? Här kan ni samordna och ordna kurs! Bjud in ett proffs på "cykelmekarkväll" och betala en summa för detta. På så sätt kan dyra misstag undvikas.
Generellt ska nog aldrig nybörjaren bygga sin första cykel själv utan t

Här kommer lite tips från en klubbkompis:-)

Det är inte särskilt svårt att montera ihop en hoj så länge du är hyffsat tekniskt lagd vilket det låter som. De knepigaste bitarna är vevlager och styrlager. Det behövs ett par olika specialverktyg och jag sku

Min gissning är att både vevlager och styrlager sitter på plats.

Ett tips när endast finliret återstår är hur man ställer in bromsklossarna som kan vara nog så trixit å få bra.

När klossarna sitter något så när så ställ in vajerlängden med sjusterskruve

"- Verktyg för att banka ner lagerbanan på gaffeln"

Värm lagerringen i ugnen till 150C istället så glider den på plats utan problem.

Vent med å kappe gaffel-røret til du har provsyklet noen ganger. Fyll på med ringer og prøv deg frem. Når du endlig har bestemt deg for riktig høgde, bruk maskeringstape (til maling) på kappstedet og bruk en metallsag ( norsk:baufil. Dansk: Nedstryker) .

Tänkte det kunde vara på sin plats med en liten uppdatering här då jag fick hem cykeln i fredags. "Tyvärr" för diskussionen blev det så att just min cykel faktiskt levererades monterad. Det innebar att den var packad i en låda med allt ihopsatt inklusive

Stefan, du verkar ha koll på vad du ska göra trots allt. Viktigt är att styrstammen sitter ordentligt på gaffelröret, så den inte svänger när du ska köra rakt eller tvärtom.

Kolla Bruses Sadelskola hur du i teorin ska sitta: http://www.funbeat.se/discuss

Får väl (åtminstone delvis) tacka en far som redan från unga år tvingade mig att vara med och "hjälpa till" när det skulle lagas punktering på min eller brorsans cykel, läggas vinterdäck på bilen eller målas om i ett rum. Något snappade man alltid upp och