Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Hej!

Jag har kommit på mig själv med att nu på senaste vara lite inkonsekvent ett par gånger, vad gäller hur jag antecknar tiden för mitt träningspass m a p uppvärmning (och ev. nerjogg).

När jag började träna löpning i november tog jag alltid totala ti

Är det löpning & uppvärmning kallar jag det löpning och antecknar tiden men inte sträckan. Dock anger jag ett helt pass som ett helt pass inklusive uppvärmning och nervarvning.

Den totala träningstiden känns viktigare än att sortera ut tider för att jaga

Marcus: Jag brukar försöka sköta det i anteckningen till träningspasset, exempelvis:

Uppvärmningsjogg 0,9km 5min, I20-spåret 5km, 25min, hemjogg/nedvarvningsjogg 2,6km 15min.

Sen hamnar den totala träningsträden (tiderna ovan adderade) som tiden för pas

Jag gör det enkelt för mig, all min löpning reggas som just löpning och då är det från första steget till sista steget även om det är uppvärmning med och liknande. Brukar mest göra en anteckning om att de km i mitten gick snabbare eller nåt.

Rimligen vill man hålla koll på total-volymen, då kropp och skor antagligen inte gör jättestor skillnad på om du värmer upp, eller tränar på riktigt.

Om jag kör ngt pass (tex. tempo eller snabbdistans) där det är intressant att hålla koll på tid och puls

Jag använder mig av intervallfunktionen. I kommentarsfältet skriver jag upp och nedjogg samt själva passet. Då får jag respektive tider om jag klickar på passet.

Jag gör olika registeringar; uppvärmning och nedvarvning en, och själva träningen en.

Tack för alla svar! Det blir nog som de flesta verkar göra - räkna med totaltid och sträcka för att se hur mycket man springer och sedan dela in i kommentarerna.

Registrerar alltid totaltiden för passet (inklusive uppvärmning, nerjogg och eventuell löpskolning och löpstyrka). Skulle ju aldrig få för mig att räkna bort all tid jag står still när jag spelar badminton eller innebandy exempelvis 🙂

Oavsett hur man registrerar det så är det få löpare som värmer upp 2,5 km på 8 min...

Jag räknar in all ren löpning som träningstid. Stretch (den gången per år det inträffar), löpstyrka, löpskolning och stå vila är inte löptid. Däremot räknar jag pausjog

12