Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningHur tar ni slut?
You need to log in to create posts and topics.

12

Teoretiskt så har säkert lunrna bred överkapacitet. Men icke desto mindre. Det som begränsar mig när jag driver upp tempot eller det blir för kuperat är andnöd.

Jag har inga problem med benmuskler eller höft - rumpa. Först efter 15 Km börjar nån krämpa d

Jag rökte ca. 30/dag.
Pers. 3:08:12.
Slutade.
Pers. 3:07:43.
Blaha.
Men jag har ej rökt sedan 84.08.14.

Min lungkapacitet förändrades noll.

@B Hahn: Alltså, det är inget fel på dina lunr. Det är musklerna som är den svaga punkten i kedjan här. Dina muskler kan bara inte acceptera mer syre, men kroppen föröker ändå pumpa ut mer syresatt blod genom att hjärtat är på maxpuls och lunrna går som b

Det är väl antalet mitokondrier som kunde vara högre, gissningvis? Det är väl de som sköter syreupptaget i musklerna och såna man behöver fler av om man upplever sig få syrebrist?

och recepter för fler mitokondrier är LSD har jag förstått.

Jag tror att de individuella skillnaderna är enorma. Är på motionärsnivå men har väldigt stor lungvolym och stoppas av hög puls/mjölksyra/illamående. Joggade med en maratonlöpare härom veckan och han andades häftigare än mig - men med det är det inte sagt

Hur kan ni vara så säkra på att det inte är begynnande KOL? Konditionen borde väl kunna förbättras till en viss del ändå, precis som hos friska människor som ökar träningen, men sedan går det inte mer pga att lunrna är skadade?

Jag tycker att du ska gå o

Det är inte i första hand för att få mer syre TILL kroppen som vi andas häftigare vid ansträngning utan för att få bort koldioxid FRÅN kroppen. Att skyffla bort koldioxid är ett av kroppens sätt att balansera pH-nivån.

"När ni andra kör riktigt hårt eller intervall. Vad är det som tar stopp för er?"

Om du med riktigt hårt menar riktigt fort så är det andningen som sätter gränserna för mig - alltid!

Vid långdistans är det naturligtvis däremot övriga kroppsdelar som sät

Jag kör inte hårt...eller intervall.

Tar stopp=när man är i mål. Envis är man, och då kan det ta tid.

12