Quote from Guest on 26 July 2012, 16:31Har sprungit 3 gånger i veckan i sommar och vår och klarar nu milen på ca 40min, vilket jag är nöjd med. Har nu till hösten tänkt bygga på mig muskler och trappa ner löpningen till 2ggr i veckan men försöka bevara min kondition.
Går det på endast 2 löpp
Har sprungit 3 gånger i veckan i sommar och vår och klarar nu milen på ca 40min, vilket jag är nöjd med. Har nu till hösten tänkt bygga på mig muskler och trappa ner löpningen till 2ggr i veckan men försöka bevara min kondition.
Går det på endast 2 löpp
Quote from Funbeat user on 26 July 2012, 16:41Två löppass är väl egentligen för lite MEN.. jag skulle ha valt att köra ett kvalitetspass (intervaller, backpass eller något sånt) och ett LSD-pass (long slow distance).
Två löppass är väl egentligen för lite MEN.. jag skulle ha valt att köra ett kvalitetspass (intervaller, backpass eller något sånt) och ett LSD-pass (long slow distance).
Quote from Funbeat user on 26 July 2012, 18:49Det borde gå, men beror ju också på hur mycket tid man vill lägga på dessa 2 löppass.
Mitt förslag på 2 pass/vecka.
2 pass på 20km med 10km progressivt från 4:45-4:00 mitt i.
Det borde gå, men beror ju också på hur mycket tid man vill lägga på dessa 2 löppass.
Mitt förslag på 2 pass/vecka.
2 pass på 20km med 10km progressivt från 4:45-4:00 mitt i.
Quote from Funbeat user on 27 July 2012, 05:20Om du ska gå upp i vikt & bli en muskelknutte så kanske du tvingas öka antalet löppass istället? Svaret beror på hur mycket muskler du ska bygga och var ska de sitta 😉
Om du ska gå upp i vikt & bli en muskelknutte så kanske du tvingas öka antalet löppass istället? Svaret beror på hur mycket muskler du ska bygga och var ska de sitta 😉
Quote from Funbeat user on 27 July 2012, 09:38"... och ett LSD-pass (long slow distance)"
LSD - den löpträningsform som hade Lydiard som främste förespråkare - står inte för "long slow distance" utan för att man skall springa sina distanspass på ett sådant sätt att man hela tiden håller sig på den a
"... och ett LSD-pass (long slow distance)"
LSD - den löpträningsform som hade Lydiard som främste förespråkare - står inte för "long slow distance" utan för att man skall springa sina distanspass på ett sådant sätt att man hela tiden håller sig på den a
Quote from Funbeat user on 27 July 2012, 11:38LSD = Long Steady Distance
Jag skulle fö använda crosstrainer! Tycker den är grym som konditionsmaskin, jag förbättrade rentav min löpning tidsmässigt under tre månaders strikt löpvila med hjälp av crosstrainern som konditionsträning.
LSD = Long Steady Distance
Jag skulle fö använda crosstrainer! Tycker den är grym som konditionsmaskin, jag förbättrade rentav min löpning tidsmässigt under tre månaders strikt löpvila med hjälp av crosstrainern som konditionsträning.
Quote from Funbeat user on 27 July 2012, 12:08Anders: Där ser man?! Jag utgick faktiskt ifrån att det var samma förkortning som man använder vid träningen av distanshästar, men då hade jag väl fel då. Fast om man springer långt och långsamt så håller man sig väl oftast under den där tröskeln så jag t
Anders: Där ser man?! Jag utgick faktiskt ifrån att det var samma förkortning som man använder vid träningen av distanshästar, men då hade jag väl fel då. Fast om man springer långt och långsamt så håller man sig väl oftast under den där tröskeln så jag t
Quote from Funbeat user on 27 July 2012, 12:29Bra fart i löpning handlar ju om kort kontakttid mot marken. Ska man springa milen under 40 krävs både kondition och spänst i steget. Där tror jag att crosstrainern inte har mycket att ge, bättre med rephoppning i så fall.
Bra fart i löpning handlar ju om kort kontakttid mot marken. Ska man springa milen under 40 krävs både kondition och spänst i steget. Där tror jag att crosstrainern inte har mycket att ge, bättre med rephoppning i så fall.
Quote from Funbeat user on 27 July 2012, 12:40Lydiards LSD utvecklades för stenhårt tränade elitatleter. Långsam LSD låter oss vanliga dödliga var ute både länge och långt utan att skada oss.
I min egen träning strävar jag efter variation mellan båda tolkningarna av LSD.
Men egentligen är den 70-10
Lydiards LSD utvecklades för stenhårt tränade elitatleter. Långsam LSD låter oss vanliga dödliga var ute både länge och långt utan att skada oss.
I min egen träning strävar jag efter variation mellan båda tolkningarna av LSD.
Men egentligen är den 70-10
Quote from Funbeat user on 27 July 2012, 14:43"Bra fart i löpning handlar ju om kort kontakttid mot marken. Ska man springa milen under 40 krävs både kondition och spänst i steget. Där tror jag att crosstrainern inte har mycket att ge, bättre med rephoppning i så fall."
Så mycket spänst i steget be
"Bra fart i löpning handlar ju om kort kontakttid mot marken. Ska man springa milen under 40 krävs både kondition och spänst i steget. Där tror jag att crosstrainern inte har mycket att ge, bättre med rephoppning i så fall."
Så mycket spänst i steget be