Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningHur träna i snö?
You need to log in to create posts and topics.

Det snöar så det står härliga till.
Drar jag ut och springer är jag rädd att trampa snett och även att det inte blir riktigt löpning...

Hur gör man i dessa fall? Är löpband ett ok alternativ verkligen?

jag kör väldigt mycket på löpband på vintern, för jag blir väldigt lätt sjuk annars.
det funkar ju för konditionen
löpsteget blir väl inte detsamma och man ska inte räkna med att göra lika bra tider utomhus som inne eftersom du inte har samma motstånd
men

Löpband går bort så länge det inte är snöstorm och risk för allvarliga köldskador 🙂

På med dubbskor (vid risk för is) eller trailskor (om det bara är snö), underställströja under löpjackan, vinter- eller hösttights, mössa, handskar och luftvärmare om d

Jag ogillar också löpband, känns helt onaturligt. Fast jag ångrade mitt förra intervallpass ute lite smått. Mina kinder var alldeles vita tills idag. (H)

Våga ge dig ut! När man får upp tempot är kylan inget problem om det inte är slask. Jag älskar verkligen vinterlöpning. ..och det är grymt bra förebyggande träning. Föredrar stigar precis som på sommaren. Skillnaden är den friska luften och färgerna
😉

Jag gav mig ut idag i minusgrader och brutal snöstorm. Bakhalt och pisskallt men det funkade. 2 steg framåt och ett bakåt 🙂 Bara att dra ner tempot lite tills man hittat det rätta knycket. Blir dock att inhandla ett par lite mer vinteranpassade skor så

Jag vågade mig inte ut idag utan körde ett intensivt hopprepspass i garaget. Det var riktigt kul. Har inte hoppat på många år men det tog inte lång stund innan armar och ben koordinerade.

Szalkai skrev någon artikel om löpband där han konstaterade att man mycket väl kan köra hela vintern på löpband om man vill, bara man ökar lutningen ½-1 grad.

Igår körde jag 3 timmar på löpbandet, jag kan inte säga att jag tror det var bortkastad tid. Ut

Blir det tillräckligt med snö så rekommenderar jag snö-rugby, det är ett säker kort för att hålla värmen! Lite som träskfotboll fast med oval boll!

Löpbandsträning i sig ser jag inget som helst fel med. Skulle också kunna köra det året runt om det bara vore roligt. Är helt övertygad om att det är bra träning.
Det där med lutning på löpband gör mig dock lite skeprisk och jag skulle dock aldrig köra m