Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Har en liten undring om hur mycket löpträning kan gynna klassikern.

Jag har länge tänkt göra klassikern men då jag bor i göteborg så är det begränsade möjligheter att träna skidor. Jag har testat längdskidor en gång, men det känns som att om man vill bar

Rullskidor är bäst. Annars får du satsa på stavgång i backe för att vänja dig vid helkroppsarbete, och några snöläger under vintern för att lära teknik.

Hur bra förberedd du är avgör självklart hur din prestation blir i loppet. Din träning påverkar även hur du mår efter och hur snabbt du återhämtar dig. Mellan vättern och vansbro går veckorna fort. Har du då krämpor i ett par veckor är det inte mycket tid

Av egen erfarenhet kan jag säga att kroppen får lida sjukt mycket om skidtekniken är dålig! Satsa på rullskidor och minst en träningsvecka i snöspår!
(jag hade 6,5 snömil innan!)

Vill du inte investera i rullskidor har du kanske ett par gamla inlines? Ju sämre de rullar, ju bättre - snabba inlines går för fort. O så köper du rullskidspetsar till dina stavar. Du byter den genom att värma med t ex hett vatten - de är limmade med van

Kajakpaddling är ett bra och roligt sätt att träna överkroppen under sommartid.

Smartast är nog stakträning med rullskidor eller inlines - speciellt med tanke på den ringa erfarenhet du har av skidåkning. Har du en dålig teknik får du tyvärr kompensera

Jag åkte mitt första vasalopp någonsin i år på 10:23 med ca 8 mil snöträning. Jag hade lätt kunna åkt under 9:30 om jag inte hade stannat så länge i varje kontroll.

Jag vill påstå att för att tra sig runt vasan krävs endast en sjysst grundkondis.
Träni

För att geneomföra Vasaloppet krävs i princip bara ett tjockt pannben men om man vill må någorlunda bra så behöver man absolut träna grenspecifikt.

Resonemanget att om man inte är van vid rullskidor ska man inte ge sig ut håller inte alls! Hur tror du att dom som ÄR vana gjorde???

Klart man man måste ta det försiktigt i början och div skydd som handskar och hjälm och kanske mer är nog bra - men att

VL är åtminstone 70km stakning.

12