Quote from Elias Engqvist on 21 January 2011, 13:07Jag är också lite inne på Jonas spår(?) att minska lite på styrketräningen och lägga in ett löppass till istället!
@Micke: Vad jag förstått ger VO2max-intervaller ganska lite, speciellt för en marathonlöpare på motionsnivå (som jag TROR vi pratar om här
Jag är också lite inne på Jonas spår(?) att minska lite på styrketräningen och lägga in ett löppass till istället!
@Micke: Vad jag förstått ger VO2max-intervaller ganska lite, speciellt för en marathonlöpare på motionsnivå (som jag TROR vi pratar om här
Quote from Funbeat user on 21 January 2011, 15:28@Christer
Båda passen kommer göra så att du kan springa snabbare.
Tempopasset höjer din tröskel så du kan springa på en hgre %VO2Max
VO2Max passet höjjer din VO2Max så att din tröskelfart förflyttas.---
ex.
Löpare som har ett VO2Max på 60ml/(kg*min)
@Christer
Båda passen kommer göra så att du kan springa snabbare.
Tempopasset höjer din tröskel så du kan springa på en hgre %VO2Max
VO2Max passet höjjer din VO2Max så att din tröskelfart förflyttas.
---
ex.
Löpare som har ett VO2Max på 60ml/(kg*min)
Quote from Funbeat user on 25 January 2011, 09:08Hej! Vilken diskussion det blev. VO2 max (???) oj, vet inte ens vad det är....(skäms lite)
I alla fall så har jag fått igång tänket och jag har faktiskt styrt om lite grann nu, har kikat allt mer på ett av programmen (3,5 timmar) på maraton.se
Funderar på
Hej! Vilken diskussion det blev. VO2 max (???) oj, vet inte ens vad det är....(skäms lite)
I alla fall så har jag fått igång tänket och jag har faktiskt styrt om lite grann nu, har kikat allt mer på ett av programmen (3,5 timmar) på maraton.se
Funderar på
Quote from Funbeat user on 25 January 2011, 09:17Löpband funkar men är mördande tråkigt.
En del upplever det monotont och att det sliter mer, men jag vet inte om det finns något egentligt belägg för det eller om det är en subjektiv upplevelse. Min enda lite allvarligare löpskada fick jag för tio år sed
Löpband funkar men är mördande tråkigt.
En del upplever det monotont och att det sliter mer, men jag vet inte om det finns något egentligt belägg för det eller om det är en subjektiv upplevelse. Min enda lite allvarligare löpskada fick jag för tio år sed
Quote from Funbeat user on 25 January 2011, 09:20Vad i långpasset är det man vill åt? Är det att träna upp löpsteget så man vänjer sig att pinna på i marathonfart under länge, eller är det att tåla allmän löpbelastning under lång tid?
Skulle man tex få ung. samma effekt av att springa obanat med samma
Vad i långpasset är det man vill åt? Är det att träna upp löpsteget så man vänjer sig att pinna på i marathonfart under länge, eller är det att tåla allmän löpbelastning under lång tid?
Skulle man tex få ung. samma effekt av att springa obanat med samma
Quote from Susan Hartley on 25 January 2011, 09:48Jag har kört grundträning (distans+långpass) från mitten av oktober till nu och börjar den här veckan på ett 18-veckorsprogram (Pete Pfitzinger) som innehåller olika fyra olika faser/cykler: Uthållighet 6 veckor, Tröskelträning+uthållighet 5 veckor, loppf
Jag har kört grundträning (distans+långpass) från mitten av oktober till nu och börjar den här veckan på ett 18-veckorsprogram (Pete Pfitzinger) som innehåller olika fyra olika faser/cykler: Uthållighet 6 veckor, Tröskelträning+uthållighet 5 veckor, loppf
Quote from Funbeat user on 25 January 2011, 19:10Johanna, jag älskar Pfitzinger! Jag har kört både 18/55 och 12/70 programmen. Mycket av hans träning bedrivs ju i ett behagligt tempo, vilket gör att jag njuter mer av löpningen. Det tuffaste i programmen tycker jag är att få till hans Medium Long Runs på
Johanna, jag älskar Pfitzinger! Jag har kört både 18/55 och 12/70 programmen. Mycket av hans träning bedrivs ju i ett behagligt tempo, vilket gör att jag njuter mer av löpningen. Det tuffaste i programmen tycker jag är att få till hans Medium Long Runs på
Quote from Susan Hartley on 25 January 2011, 19:23Jenny: Du är faktiskt en av dem som jag tidigare har sett tala varmt om Pfitzinger, så du har faktiskt (helt ovetandes) inspirerat mig att läsa hans bok! 🙂 Jag föll som en fura för Advanced marathoning och tycker att det ska bli mycket roligt att testa
Jenny: Du är faktiskt en av dem som jag tidigare har sett tala varmt om Pfitzinger, så du har faktiskt (helt ovetandes) inspirerat mig att läsa hans bok! 🙂 Jag föll som en fura för Advanced marathoning och tycker att det ska bli mycket roligt att testa
Quote from Funbeat user on 26 January 2011, 14:14tack Jenny ska beställa boken!
tack Jenny ska beställa boken!