Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumTriathlonHur tränar ni med kadensmätare
You need to log in to create posts and topics.

Hej!
Jag premiärcyklade med kadensmätare idag. Jag tror att det är vettigt att ligga mellan 80 och 100. Stämmer det och hur kan man använda kadensen för att få ut mer av sin träning, få bättre kvalitet på cykelpassen?

Innan jag köpte kadensmätaren hade jag för låg kadens. Kadensmätaren har mao lärt mig att använda växlarna mer och således höja kadensen. Förhoppningsvis har min cykling blivit effektivare. Ngt annat har jag inte använt min mätare till.

Du kan säker anvä

Man har en tendens när man blir trött att köra på lägre kadens, så mätaren kan vara bra som väckarklocka där. Ett bra snitt sägs ligga runt 90-95, så man inte blir så stum

Håller med övriga inlägg.

Tanken med kadens är ju att man ska ligga på en jämn frekvens.
Jämför med en bilmotor som är mest effektiv vid ett visst varvtal.

Det gäller därför att hitta en kadens man klarar av. Om du har pulsmätare kan du se vid vilken ka

Tack för tips! Bra att övning ger färdighet. Igår fick jag kämpa för att ligga över 80 - och har ju misstänkt/vetat att jag legat för lågt tidigare.

För att få upp kadensen gäller det att slappna av i benen och cykla på en lätt växel. Stampa inte på pedalerna utan försök få ett "rundtramp" dvs att trampan dras runt hela varvet.

Det är lättare att köra på fast utväxling.

Bästa tipset jag fått (av Jenny faktiskt!) är att försöka få samma känsla som när man skrapar av hundskit från skorna.

Kör du med flipflop-hjul på vintern med fast på ena sidan så har du läge att variera träningen emellanåt.

Vad är flipflophjul?