Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelHur tusan kommer ni in i spd fäst …
You need to log in to create posts and topics.

Tack för infon där, trodde på allvar att det stod för "speed" 🙂

http://www.crankbrothers.com/accessories_premium_cleat.php
Så ska klossen på dojan se ut, annars har du fått fel.
Sjusterskruv kan du leta ihjäl dig på, det gällde spd!

Bra att veta att urstignings vinkeln kan väljas mellan 15 eller 20 grader, man byter

Ja titta där du, vinkel är mest en smaksak eller har det nån mer ingående funktion?

Jag har mina på 15 grader, har aldrig vad jag kommer på lossnat oavsikligt sen -08.
Vid 15 grader har man förhoppningsvis hunnit få ur foten vid tillbud och innan markkänningen!

Jo, markänning verkar obekvämt, men då ska jag kolla upp det med. Men ska man smörja fjädern som man fäster skon i på Candyn?

Mina SPD-klossar (alla grejor Shimano original) var supertröga första gången. Tog i så jag tyckte hela cykeln böjde sig. När den äntligen hoppat dit några gånger så började det gå lättare. Det verkar som ytorna i pedaler och klossar behöver "nötas in" mot

Just därför gillar jag Eggbeaters, inga skruvar att fixa med. Andra bra saker är 4 instegsmöjligheter på varje pedal och ingen risk för att snö och is fastnar.

Håller med Raymond.

Men ska man smörja nått på fjädern i pedalen? Eftersom jag tvättar cykeln efter varje träningpass.

Nix, ingen smörjning.
Efter några år kan dom börja glappa lite i sidled, då kan man lägga dit en bricka till. Sitter en mutter under plastpluppen längst ut som håller ihop hela kalaset.
Kommer aldrig byta "peppar peppar" rykte säger dock att nya modellen