Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningHur undviker jag håll?
You need to log in to create posts and topics.

Jag har löptränat i ca ett halvår och konditionen har gått från katastrofal till helt okej. Det enda som inte har förändrats är att jag alltid får håll när jag springer. Det spelar ingen roll om jag springer långsamt eller om jag väntar länge efter jag ät

Det gamla tricket med att hålla något i handen (t ex en kotte eller sten) på samma sida som hållet funkar fortfarande hyfsat.

Hållningen vill jag minnas nån tipsade om i en anna tråd nyligen där detta diskuterades. Gör en sökning på håll så kanske det kommer upp lite fler tips.

En metod som fungerar för mig om hållet inte är alltför illa är att tvinga sig själv att andas något långsammare samtidigt som jag ökar löphastigheten en liten aning. Vet inte om detta är unikt för mig men det vore intressant att höra om detta fungerar fö

En flaska vatten är inte dumt i värmen! Hjälper mot håll med! 😉

får håll ibland men inte alltid då att lösningen varit en flaska vatten på samma sida, utan ibland på motsatt sida, men det hjälper. 🙂

Jag brukar koncentrera mig väldigt mycket på andningen när jag får håll. Andas in på två steg - ut på två steg osv. Det ger en kombination av avslappning och rytm. Det fungerar även bra för mig när jag sprungit för fort och blivit tok-trött...

Att träna musklerna i bålen, ffa. magmusklerna, hjälper faktiskt ganska mycket om man vill hålla hållet (sic!) borta.

Tack för alla tips! Ska ut och springa idag, så jag får testa dem då. Avlägger rapport 🙂

Mitt bästa tips är att sakta farten något och bukandas fokuserat några minuter, dvs att andas med magmusklerna. Håll gärna luften inne i buken några sekunder. Det brukar lindra för mig.

Nu har jag testat en hel massa saker och det som funkat absolut bäst har varit att fokusera på att andas lugnt och djupt "med magen" + bättre uppvärmning (har varit lite si och så med det 🙂 ).
Tack för alla tips!