Quote from Guest on 10 February 2012, 17:42Hej.
Nu när det är kallt ute, har ni tips på hur man kan vara ute och springa (2h) utan att vattnet fryser?
Hjälper det t.ex. att koka vattnet innan med salt i?Tipsa mig om hur man kan träna utomhus inför marathon men ändå kunna ha vätska med sig...
/Jo
Hej.
Nu när det är kallt ute, har ni tips på hur man kan vara ute och springa (2h) utan att vattnet fryser?
Hjälper det t.ex. att koka vattnet innan med salt i?
Tipsa mig om hur man kan träna utomhus inför marathon men ändå kunna ha vätska med sig...
/Jo
Quote from Funbeat user on 10 February 2012, 17:521) Träna utan vatten.2h brukar inte vara något problem (om det inte är högsommar)
2) Fyll på med varmt vatten (uppvärmt kallvatten, inte varmt från kranen).Jag kör 1) vid löpning, och 2) vid skogsarbete (flaska, ej camelback).
1) Träna utan vatten.2h brukar inte vara något problem (om det inte är högsommar)
2) Fyll på med varmt vatten (uppvärmt kallvatten, inte varmt från kranen).
Jag kör 1) vid löpning, och 2) vid skogsarbete (flaska, ej camelback).
Quote from Funbeat user on 10 February 2012, 17:58Om jag bortser från att du skrivit 2 h (brukar inte dricka på så korta pass under vintern, om det är lugn löpning vi snackar om) så skulle jag testa;
lite socker, lite salt, lite högre temperatur på vattnet/drycken från start (dvs. ljummen/varm inte iska
Om jag bortser från att du skrivit 2 h (brukar inte dricka på så korta pass under vintern, om det är lugn löpning vi snackar om) så skulle jag testa;
lite socker, lite salt, lite högre temperatur på vattnet/drycken från start (dvs. ljummen/varm inte iska
Quote from Funbeat user on 10 February 2012, 22:21Vatten som rör på sig fryser inte. Så rör på dig.
Vatten som rör på sig fryser inte. Så rör på dig.
Quote from Funbeat user on 10 February 2012, 22:34Problemet brukar vara ispropp i slangen. Blås tillbaka vattnet ur slangen efter du druckit. Det finns även färdig isolering att köpa till slangen på bla Naturkompaniet.
Fryser det även i säcken skulle jag göra som Frida säger och ha säcken under yttersta
Problemet brukar vara ispropp i slangen. Blås tillbaka vattnet ur slangen efter du druckit. Det finns även färdig isolering att köpa till slangen på bla Naturkompaniet.
Fryser det även i säcken skulle jag göra som Frida säger och ha säcken under yttersta
Quote from Funbeat user on 10 February 2012, 22:44Tack för svaren.
Hur kan man inte dricka om man joggar i 2h? Jag dricker ca 1-1,5 liter på 2 mil... Och det är alltså nu i vintertid. Visst - man kanske dricker mer än man behöver men som idrottslärare vet jag ju samtidigt att man ska dricka små mängder n
Tack för svaren.
Hur kan man inte dricka om man joggar i 2h? Jag dricker ca 1-1,5 liter på 2 mil... Och det är alltså nu i vintertid. Visst - man kanske dricker mer än man behöver men som idrottslärare vet jag ju samtidigt att man ska dricka små mängder n
Quote from Funbeat user on 10 February 2012, 23:14Testa. Ibland har jag vätskerygga och blåser tillbaka vattnet. Ibland har jag en eller två flaskor i fickorna.
Temperaturen på vattnet är alltid kallt. Ha blåsan/ryggan under yttersta lagret om du måste dricka.
Sedan har jag ett tips: Passera hemmet och
Testa. Ibland har jag vätskerygga och blåser tillbaka vattnet. Ibland har jag en eller två flaskor i fickorna.
Temperaturen på vattnet är alltid kallt. Ha blåsan/ryggan under yttersta lagret om du måste dricka.
Sedan har jag ett tips: Passera hemmet och
Quote from Funbeat user on 10 February 2012, 23:38Jag tycker att om man kör mycke långpass behöver man mindre vätska allt eftersom. I början drack jag lätt 1-2 liter från 12k och uppåt. Idag nöjer jag mig med 2-3dl på dryga 2mil/timmar. Jag "behöver" det säkert inte rent fysiskt direkt under passet utan
Jag tycker att om man kör mycke långpass behöver man mindre vätska allt eftersom. I början drack jag lätt 1-2 liter från 12k och uppåt. Idag nöjer jag mig med 2-3dl på dryga 2mil/timmar. Jag "behöver" det säkert inte rent fysiskt direkt under passet utan
Quote from Funbeat user on 10 February 2012, 23:54Så här gjorde jag förra vintern, fyllde ryggan med kallt vatten och sen lite kokat vatten på det. La ett sittunderlag med en aluminiumförsedd sida runt om blåsan. Lindade aluminiumfolie runt slangen. Frös inte.
Denna vinter trycker jag i 2 st små flaskor
Så här gjorde jag förra vintern, fyllde ryggan med kallt vatten och sen lite kokat vatten på det. La ett sittunderlag med en aluminiumförsedd sida runt om blåsan. Lindade aluminiumfolie runt slangen. Frös inte.
Denna vinter trycker jag i 2 st små flaskor
Quote from Funbeat user on 11 February 2012, 01:31Isoleringen till slangen fungerar inte, Däremot gäller det att få vattnet att röra på sig, så tar det längre tid innan det fryser. Men 2 timmar löpning börde inte vara något problem. Jag har haft med mig min camelback på vinterfjället för att slippa smält
Isoleringen till slangen fungerar inte, Däremot gäller det att få vattnet att röra på sig, så tar det längre tid innan det fryser. Men 2 timmar löpning börde inte vara något problem. Jag har haft med mig min camelback på vinterfjället för att slippa smält