Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningHur värmer ni upp?
You need to log in to create posts and topics.

12

Eller gör ni inte det?

Själv är jag så otålig att jag bara drar på mig springkläderna och startar direkt utanför ytterdörren, lägger oftast ingen tid på promenad i början eller så.
Men, nu fick jag höra av någon som tror sig veta, att man ska värma upp

Jag brukar försöka få till uppvärmning för att minska skaderisken. Oftast innebär det promenad/jogg till rundan i lungt tempo, en uppmjukande stretch när jag kommer fram och sen bär det av. Det känns bättre att börja ett löppass med uppvärmning för då våg

För mej beror det på hur fort och långt jag ska springa. Ska jag springa fort värmer jag upp i ca 1,5 km innan jag gasar på. Annars springer jag in i väggen! Under uppvärmningen börjar jag lugnt och ökar sakta på tills jag nått min "gasfart". Brukar avslu

Ibland går jag en bit först, ska jag springa skogsspåret cyklar jag dit, ibland tar jag det lugnare första varvet - och ibland struntar jag i det :))

Jag gör precis som du Anna, startar direkt. För mig gör det inget att uppvärmningen ingår i löppasset.

Ofta brukar jag gå en liten stund efter löpningen för att benen skall varvas ner innan stretchingen.

Tror inte något sätt är mer rätt än nått annan

Tack för svar! Skönt att höra att nån mer gör som jag!
Jag fattar ju ändå principen enligt Fia-Lotta och Lady Godiva, att inte springa på max direkt, och det håller jag ju med om. Skulle inte falla mig in att börja ett pass direkt på 5 min/km, för det vet

Anna, jag tror vi gör likadant egentligen. Det är bara hur vi räknar sträcka som skiljer sig åt 🙂
Jag räknar aldrig in uppvärmningssträckan i träningssträckan utan skriver ner dem var för sig. Andra skriver ner hela sträckan och totaltiden.

Jag stretc

Värmer nog bara upp inför intervaller egentligen. Då springer jag ett par km i lugn takt och stretchar lite. Om jag skall springa typ snabbdistans brukar jag försöka hålla mig ifrån hög fart i början men mest för at jag vet att bennen lättare blir stumma

Beror på vad jag skall springa för typ av pass.

Fartpass som intervaller, snabbdistans eller backe så värmer jag alltid upp med långsam jogg 2-3 km innan passet.

Efter dessa pass kör jag också långsam nedjogg ett par km.

Däremot lite längre och långsam

En kille jag känner värmde upp inför Lidingöloppets 30 km (som han inte tränat en meter inför) med två stadiga whiskey.

Han kom in på 3 timmar.

12