Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelHur viktiga är åtdragningsmomente …
You need to log in to create posts and topics.

Har precis börjat meka själv med cykel och kommer säkert posta många frågor här framöver.

Igår plockade jag isär kedja+kassett för ett litet tändvätskebad. Cykelpendlingen idag var en ren njutning: blanka prylar och inte den minsta antydan till något lju

Jag skruvar tills det tar stopp utan att ta i något nämnvärt.

"Jag skruvar tills det tar stopp utan att ta i något nämnvärt. "

Låter som det svar jag ville höra. 😉

Om det ändå är så att man "måste" ha en momentnyckel, vilka moment-intervall är det som gäller? 4-20? 10-40?

(ursäkta min felanvändning av citations

Jag har dragit sönder mer än en skruv/gänga på för hårt moment när jag jobbat enligt principen "dra till det verkar sitta" så jag ska definitivt skaffa en momentnyckel och ta reda på åtdragningmoment innan jag börjar!

Vad skall du ha momentnyckeln till? Dra fast vevlagret eller montera styrstammen?

Du kommer inte att hitta en "alltiallo-nyckel" som klarar 2-200 Nm hur du än letar. De vanliga ligger på ca 4-15 Nm resp 10-100 och bör kosta åtminstone en styv tusenlapp f

"Vad skall du ha momentnyckeln till? Dra fast vevlagret eller montera styrstammen?"

Då jag är rätt ny på det här med mekning så vet jag inte riktigt. Bläddrade snabbt igenom min haynes cykelbok igår. På t.ex. vevlager stod det "dra åt så hårt du kan". På

Alla gängade förband fordrar ett visst åtdragningsmoment för att inte lossna. Men drar man för hårt riskarar man att ha sönder gängor eller det som gängorna håller ihop. Det är den största risken på en viktoptimerad cykel gjord av lätta material.

EDIT: D

Vilka verktyg behöver man för att mecka med cykeln? Kan nån göra en lista? 🙂 Är inne på detta själv nämligen.. 🙂

Läs här: http://happymtb.org/2006/03/13/happys-guide-till-verktygsladan/

Fantastiskt, tack!!