Quote from Guest on 3 May 2010, 09:53Har precis börjat meka själv med cykel och kommer säkert posta många frågor här framöver.
Igår plockade jag isär kedja+kassett för ett litet tändvätskebad. Cykelpendlingen idag var en ren njutning: blanka prylar och inte den minsta antydan till något lju
Har precis börjat meka själv med cykel och kommer säkert posta många frågor här framöver.
Igår plockade jag isär kedja+kassett för ett litet tändvätskebad. Cykelpendlingen idag var en ren njutning: blanka prylar och inte den minsta antydan till något lju
Quote from Rasmus Olsson on 3 May 2010, 10:03Jag skruvar tills det tar stopp utan att ta i något nämnvärt.
Jag skruvar tills det tar stopp utan att ta i något nämnvärt.
Quote from Funbeat user on 3 May 2010, 10:08"Jag skruvar tills det tar stopp utan att ta i något nämnvärt. "
Låter som det svar jag ville höra. 😉
Om det ändå är så att man "måste" ha en momentnyckel, vilka moment-intervall är det som gäller? 4-20? 10-40?
(ursäkta min felanvändning av citations
"Jag skruvar tills det tar stopp utan att ta i något nämnvärt. "
Låter som det svar jag ville höra. 😉
Om det ändå är så att man "måste" ha en momentnyckel, vilka moment-intervall är det som gäller? 4-20? 10-40?
(ursäkta min felanvändning av citations
Quote from Funbeat user on 3 May 2010, 10:17Jag har dragit sönder mer än en skruv/gänga på för hårt moment när jag jobbat enligt principen "dra till det verkar sitta" så jag ska definitivt skaffa en momentnyckel och ta reda på åtdragningmoment innan jag börjar!
Jag har dragit sönder mer än en skruv/gänga på för hårt moment när jag jobbat enligt principen "dra till det verkar sitta" så jag ska definitivt skaffa en momentnyckel och ta reda på åtdragningmoment innan jag börjar!
Quote from Funbeat user on 3 May 2010, 13:44Vad skall du ha momentnyckeln till? Dra fast vevlagret eller montera styrstammen?
Du kommer inte att hitta en "alltiallo-nyckel" som klarar 2-200 Nm hur du än letar. De vanliga ligger på ca 4-15 Nm resp 10-100 och bör kosta åtminstone en styv tusenlapp f
Vad skall du ha momentnyckeln till? Dra fast vevlagret eller montera styrstammen?
Du kommer inte att hitta en "alltiallo-nyckel" som klarar 2-200 Nm hur du än letar. De vanliga ligger på ca 4-15 Nm resp 10-100 och bör kosta åtminstone en styv tusenlapp f
Quote from Funbeat user on 3 May 2010, 13:54"Vad skall du ha momentnyckeln till? Dra fast vevlagret eller montera styrstammen?"
Då jag är rätt ny på det här med mekning så vet jag inte riktigt. Bläddrade snabbt igenom min haynes cykelbok igår. På t.ex. vevlager stod det "dra åt så hårt du kan". På
"Vad skall du ha momentnyckeln till? Dra fast vevlagret eller montera styrstammen?"
Då jag är rätt ny på det här med mekning så vet jag inte riktigt. Bläddrade snabbt igenom min haynes cykelbok igår. På t.ex. vevlager stod det "dra åt så hårt du kan". På
Quote from Funbeat user on 3 May 2010, 15:02Alla gängade förband fordrar ett visst åtdragningsmoment för att inte lossna. Men drar man för hårt riskarar man att ha sönder gängor eller det som gängorna håller ihop. Det är den största risken på en viktoptimerad cykel gjord av lätta material.
EDIT: D
Alla gängade förband fordrar ett visst åtdragningsmoment för att inte lossna. Men drar man för hårt riskarar man att ha sönder gängor eller det som gängorna håller ihop. Det är den största risken på en viktoptimerad cykel gjord av lätta material.
EDIT: D
Quote from Funbeat user on 3 May 2010, 15:39Vilka verktyg behöver man för att mecka med cykeln? Kan nån göra en lista? 🙂 Är inne på detta själv nämligen.. 🙂
Vilka verktyg behöver man för att mecka med cykeln? Kan nån göra en lista? 🙂 Är inne på detta själv nämligen.. 🙂
Quote from Rasmus Olsson on 3 May 2010, 15:40Läs här: http://happymtb.org/2006/03/13/happys-guide-till-verktygsladan/
Läs här: http://happymtb.org/2006/03/13/happys-guide-till-verktygsladan/
Quote from Funbeat user on 3 May 2010, 15:41Fantastiskt, tack!!
Fantastiskt, tack!!