Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelHybrid eller racer?
You need to log in to create posts and topics.

Åsikterna tenderar att vara rätt fasta här på forumet, men jag slänger ändå ut en fråga för att få era synpunkter.

Jag är lite intresserad av att börja träna med cykel och till slut ta mig an vätternrundan 2009. Inte för att slå rekord utan mest för att

Jag hade exakt samma fråga ute som du för några månader sedan och har fortfarande inte riktigt bestämt mig. Jag lutar åt att köpa en racer just nu men jag pendlar fram och tillbaka i dubbel bemärkelse.
Jag ser fram emot att läsa de råd du får!

Jag har för mig att jag har sett den tråden nån gång. Du verkar vara en flitig inläggare :-)!

Din fråga där verkade vara mer åt hållet "kan man pendla med en racer?". Jag kanske snarare undrar "hur bra kan man träna med en hybrid?". Hoppas vi båda får de

Vad vill ni främst ha cykeln till. Pendling eller träning. Dvs rakt styre eller bockstyre. Den frågan får ni nog själva avgöra och sedan välj där efter mellan en racerhybrid eller cyklocross.

Med bockstyre har man fler handpositioner att välja mellan - det kan va skönt om man cyklar långt och länge.

Köp en Cross som du kan pendla med och även träna på.

Hej Tomas.

Om du tänkt dig att köra VR på cykeln så är valet lätt tycker jag. Det är ändå 30 mil runt diket och det självklara valet är då en LVG (racer). Och varför det då? Jo det är den typ av cykel som framtagen för att cykla långt på och med minsta m

Det beror på hur din pendling är:
- Om den sker i stan med plötsliga inbromsningar och undanmanövrer är ett rakt (inte för brett) styre bättre.
- Om det är i kanten av landsvägen eller på cykelbanor med få överraskningar är ett bockstyre att föredra.

D

Jag pendlar hela tiden i tät och varierande stadstrafik (centrala Göteborg) med bockstyre, och skulle inte vilja ha nåt annat. Fantastisk kontroll, i synnerhet när man bromsar (upplever inte alls samma stabilitet med rakt styre).

En nackdel med bockstyre (en kraftigt framåtlutad sittställning rättare sagt) är att det är svårare att hålla kolla bakåt, inför vänstersvängar t.ex. Inget jätteproblem dock.

Någon större skillnad i komfort mellan rakt styre och bockstyre har jag inte mä