Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelHybrid eller racer?
You need to log in to create posts and topics.

Inte alls svårare att titta bakåt. Jag kan röra nacken lika mycket oavsett vinkel mot marken...

men många skulle märka skillnaden i kontroll över cykeln

Jag pendlar dagligen i centrala Stockholm. Med antingen bockstyre eller rakt styre beroende på vad jag känner för när jag vaknar.
Undviker gärna att bromsa, tycker mig ha samma kontoll och stabilitet oavsett styrets form.

Pendel och vintercykel vill jag ha rakt styre. Mer upprätt sittställning.
Inte många ggr jag har behov att ligga i bocken när jag pendlar eller det är halt. Lika så blir det inte lika lång tid på cykeln och jag har inget behov av massa olika greppmöjlighe

Jag kanske har extrem gamnacke för jag tycker det är mycket smidigare att kolla mig runt när jag sitter på hybriden jämfört med racern. Även mycket bättre kontroll på hybriden när det är trixig stadskörning.

Som träningsredskap på landsväg är den dock in

Linnex Sr skrev:
> Pendel och vintercykel vill jag ha rakt styre. Mer upprätt sittställning.
Om din sittställning är upprätt eller ej har inte med typen av styre attgöra.
Det bestäms ENBART av vilken höjd du sätter styret på.

> Inte många ggr jag har be

Med en lägre kroppsposition, och därmed lägre tyngdpunkt, kan man bromsa kraftigare. Men det är rent teoretiskt, för ytterst få bromsar nånsin så kraftigt att det får nån betydelse.

Däremot känner jag att jag kan styra mycket bättre under tiden jag broms

Måste säga att jag känner mig lite påhoppad. Jag skrev inlägg efter mina personliga åsikter och inte efter något vetenskapligt "så här är det" :-(.

Okej. Lite mer vad mina personliga åsikter bygger på.

1. På mina racer har jag styret placerat 7-10 cm un

Och här är min primära pendlingscykel. Sadeln är ca 3-5 cm högre än toppen på styrets översida.

http://campagnolo.stendahls.net/temp/Introcross20071125/slides/DSC_0180.html

Det ser ut som sadelns spets är 3-5cm högre än sin bakkant eller är det bilden som lura mina ögon?