Quote from Guest on 4 June 2010, 15:29Har börjat fundera lite på de saker jag under åren lärt mig här på Funbeat om träning, speciellt cykling och tänkte höra med er andra vad ni tror:
Vad jag lärt mig så ska långpass vara lugna och långa (mer an 2,5 timmar). Främsta anledningen till att de
Har börjat fundera lite på de saker jag under åren lärt mig här på Funbeat om träning, speciellt cykling och tänkte höra med er andra vad ni tror:
Vad jag lärt mig så ska långpass vara lugna och långa (mer an 2,5 timmar). Främsta anledningen till att de
Quote from Funbeat user on 4 June 2010, 15:39Om intervallpassen är till för ökning av hjärtats slagvolym behöver väl inte intervallen vara längre för att loppen är längre? Längloppsåkare på skidor tränar ju inte alltid särskilt långa intervall
Men de är kanske till för annat (också)?
Om intervallpassen är till för ökning av hjärtats slagvolym behöver väl inte intervallen vara längre för att loppen är längre? Längloppsåkare på skidor tränar ju inte alltid särskilt långa intervall
Men de är kanske till för annat (också)?
Quote from Funbeat user on 4 June 2010, 15:53Hmm, nu har jag inte så bra koll, men vad jag fick lära mig i lumpen (för 15 år sedan) var att körde man löppass med puls på 130 bpm (ja så sa de, men man kan ju slarvig översätta det till lugna pass, typ 65% av pulsmax) fick hjärtat maximal träning vad g
Hmm, nu har jag inte så bra koll, men vad jag fick lära mig i lumpen (för 15 år sedan) var att körde man löppass med puls på 130 bpm (ja så sa de, men man kan ju slarvig översätta det till lugna pass, typ 65% av pulsmax) fick hjärtat maximal träning vad g
Quote from Funbeat user on 4 June 2010, 15:56Förtydligande vad gäller 130 pbm/typ 65%:
Vid den intensiteten är slagvolymen maximal, vid högre puls är det bara pulsslagsökning, slagvolymen är max även vid högre puls.
Förtydligande vad gäller 130 pbm/typ 65%:
Vid den intensiteten är slagvolymen maximal, vid högre puls är det bara pulsslagsökning, slagvolymen är max även vid högre puls.
Quote from Funbeat user on 4 June 2010, 16:15Dags att periodisera träningen?
Du har inte med några 20-30 minuters intervaller.
Dags att periodisera träningen?
Du har inte med några 20-30 minuters intervaller.
Quote from Funbeat user on 4 June 2010, 16:24Ja, 20-30 minutersintervaller låter ju vettigt, det blir ju 1 - 1,5 milsintervaller. Frågan är om typ 7 st (30 min) - 10 st (20 min) sådana för att komma upp i ca 10 mil är ett bra upplägg eller om man då bara kör max 4 st (30 min) - 6 st (20 min) för att
Ja, 20-30 minutersintervaller låter ju vettigt, det blir ju 1 - 1,5 milsintervaller. Frågan är om typ 7 st (30 min) - 10 st (20 min) sådana för att komma upp i ca 10 mil är ett bra upplägg eller om man då bara kör max 4 st (30 min) - 6 st (20 min) för att
Quote from Funbeat user on 4 June 2010, 16:27Eller för att förenkla mitt resonemang: frågan är då om det är vettigt att hålla på i 8-10 mil med sådana intervaller, eller om man när man ska köra den typer av intervaller ändå ska hålla sig till 1,5-2 timmars träningspass?
Eller för att förenkla mitt resonemang: frågan är då om det är vettigt att hålla på i 8-10 mil med sådana intervaller, eller om man när man ska köra den typer av intervaller ändå ska hålla sig till 1,5-2 timmars träningspass?
Quote from Funbeat user on 4 June 2010, 16:28Nja, en låååång brukar ligga inlagd på vinterpassen.
Däremot så finns det en del som kör 15-30 minuters som en del av fartträningen om de inte kör pace.
Nja, en låååång brukar ligga inlagd på vinterpassen.
Däremot så finns det en del som kör 15-30 minuters som en del av fartträningen om de inte kör pace.
Quote from Funbeat user on 4 June 2010, 16:29Vi har ju haft en liknande diskussion här tidigare, där man hänvisat till artiklar om att intervaller typ 6 x 4 minuter eller så skulle vara ganska optimalt. Dvs väldigt mycket högre puls än 65% och ganska kort tid totalt sett.
Vi har ju haft en liknande diskussion här tidigare, där man hänvisat till artiklar om att intervaller typ 6 x 4 minuter eller så skulle vara ganska optimalt. Dvs väldigt mycket högre puls än 65% och ganska kort tid totalt sett.
Quote from Funbeat user on 4 June 2010, 16:31Att lägga in låååånga intervaller i ett så kort pass som 1½-2 timmar är slöseri med tiden. Då är det effektivare att köra 10-15st 1½-2 minuters i + 55 km/h
Att lägga in låååånga intervaller i ett så kort pass som 1½-2 timmar är slöseri med tiden. Då är det effektivare att köra 10-15st 1½-2 minuters i + 55 km/h