Quote from Funbeat user on 4 June 2010, 16:38Anders, ja, jag vet att vi sagt att typ 6 min intervaller (längre än 3, gärna 6, 8, 12 min) är optimalt för tröskelträning, men om du exempelvis ska cykla 50 mil non-stop, gissar jag att tröskelträning inte är det primära, utan att kunna köra snabbt länge
Anders, ja, jag vet att vi sagt att typ 6 min intervaller (längre än 3, gärna 6, 8, 12 min) är optimalt för tröskelträning, men om du exempelvis ska cykla 50 mil non-stop, gissar jag att tröskelträning inte är det primära, utan att kunna köra snabbt länge
Quote from Funbeat user on 4 June 2010, 16:51De flesta som tränar cykel kör 5-6 dagar i veckan och har inte så många "återhämtningsdagar".
Det är liksom det som är tricket, att få ihop periodisering och progression.
De flesta som tränar cykel kör 5-6 dagar i veckan och har inte så många "återhämtningsdagar".
Det är liksom det som är tricket, att få ihop periodisering och progression.
Quote from Funbeat user on 4 June 2010, 17:43Hmm, får nog fundera lite på det där. Trevlig helg alla. 🙂
Hmm, får nog fundera lite på det där. Trevlig helg alla. 🙂
Quote from Funbeat user on 5 June 2010, 08:35Hej! Första gpngen jag skriver här! Jag är verkligen nybörjare på cykling men kroppen funkar ju lika dant oavsett sport.
Man tränar på ett sk tröskelvärde för att man ska hålla en ganska hög intensitet ganska länge. Tröskeln är där man bildar så mycket
Hej! Första gpngen jag skriver här! Jag är verkligen nybörjare på cykling men kroppen funkar ju lika dant oavsett sport.
Man tränar på ett sk tröskelvärde för att man ska hålla en ganska hög intensitet ganska länge. Tröskeln är där man bildar så mycket
Quote from Funbeat user on 5 June 2010, 08:40Just det... det här med intervaller. Om man tränar väldigt korta intervaller så är det framför allt våra "snabba" muskelfibrer som tränas, och långa intervaller är det de "långsamma". (Väldigt förenklat) så man kan säga att det är de snabba som bildar mjö
Just det... det här med intervaller. Om man tränar väldigt korta intervaller så är det framför allt våra "snabba" muskelfibrer som tränas, och långa intervaller är det de "långsamma". (Väldigt förenklat) så man kan säga att det är de snabba som bildar mjö
Quote from Funbeat user on 5 June 2010, 09:43Aha, så är man kass i backe (men bra långdistansare), så kan det vara att man har dåligt med snabba muskelfibrer (och inte bara att man är tung)?
Aha, så är man kass i backe (men bra långdistansare), så kan det vara att man har dåligt med snabba muskelfibrer (och inte bara att man är tung)?
Quote from Funbeat user on 5 June 2010, 12:05Ja precis! Alltså, all träning hör ju ihop, är man hur bra som helst på långdistans har man säkert omedvetet tränat en del snabba också och blivit bra på det med, men ja, vill man bli bra på korta explosiva saker måste man träna på det! Och här spelar det
Ja precis! Alltså, all träning hör ju ihop, är man hur bra som helst på långdistans har man säkert omedvetet tränat en del snabba också och blivit bra på det med, men ja, vill man bli bra på korta explosiva saker måste man träna på det! Och här spelar det
Quote from Funbeat user on 5 June 2010, 13:18Det finns en sak som skiljer cykel från andra konditionsidrotter och det är vikten av lokalkapacitet i benen, dvs styrka. Förmågan att kunna pressa ner pedalerna med stor kraft under kort tid är värdefullt för att kunna cykla även långt.
Så även så korta
Det finns en sak som skiljer cykel från andra konditionsidrotter och det är vikten av lokalkapacitet i benen, dvs styrka. Förmågan att kunna pressa ner pedalerna med stor kraft under kort tid är värdefullt för att kunna cykla även långt.
Så även så korta
Quote from Funbeat user on 5 June 2010, 16:03Hur många har tagit en muskelbiopsi för att räkna muskelfiber?
Hur många har tagit en muskelbiopsi för att räkna muskelfiber?
Quote from Funbeat user on 5 June 2010, 16:10Antar att det ger de flesta mer att räkna träningstimmar...
Men ja, jag har blivit biopserad i det ändamålet. Dock så är det ju i princip bara för forskning man gör det.
Antar att det ger de flesta mer att räkna träningstimmar...
Men ja, jag har blivit biopserad i det ändamålet. Dock så är det ju i princip bara för forskning man gör det.