Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningIllamående i slutet av lopp
You need to log in to create posts and topics.

12

I alla de lopp jag deltagit på sistone börjar jag må illa och t.o.m. torrspyr när jag skruvar upp intensiteten på slutet. Varken flåset eller benen säger ifrån utan just magen. Jag förstår inte riktigt varför det är så här. Någon som har en förklaring til

Träna tuffare? Längre intervaller, kortare vila och högre fart...

Ont ska med ont fördrivas!

Jag har samma problem men efter löpningen. Jag har inte spytt men jag har mått jätteilla och varit nära att kräkas.

Tror det har att göra med att magen och tarmar jobbar inte lika mycket eller inget alls när du springer plus att när du slutat springa kan

Mjölksyra? Om du spyr upp lite (syra) så blir kroppen mer basisk dvs. i bättre pH-balans. Det är en lite halvrolig teori iallafall 🙂

Louise: Om det har att göra med att du ökar i slutet av ett lopp och rent spurtar på slutet är det nog något liknande jag känner.
Sänker jag intensiteten försvinner illamåendet ganska snabbt. Torrspyandet hjälper något men är grymt otrevligt. Samma sak n

Njae, jag spurtar inte nämnvärt. Mår illa som sagt efteråt och har svårt att både dricka och äta.

Det där problemet är ganska vanligt och högst individuellt. Jag tror jag har hört alla varianter, under slutdelen, direkt efter målgång, timmen/timmarna efteråt och ännu längre efter loppet.

För egen del så kommer kräkreflexerna direkt när jag stannat ef

Jag har ju också hört om att köra tills man spyr, men mitt dyker upp just innan målgång (1-3 km innan).

I mitt fall har jag svårt att se det positiva för jag känner mig inte slut i övrigt och kunde nog ge en del till. En enda gång har jag hetsat fram de

Det är syran som ställer till med detta. Häll bikarbonat i sportdrycken så dämpar du den effekten. Om inte annat så hjälper det att dricka/äta basiskt efter loppet. Gurka funkar bra.

12