Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningIllamående vid löpning
You need to log in to create posts and topics.

Hej!

Har sedan i somras haft ett problem med illamående och yrsel vid träningen.

Jag kan springa med hög puls och allt känns bra.
Om jag däremot stannar och står still när jag har hög puls ( eller bara puls över vilopuls) Så mår jag illa och det känns

Låter som att du bör uppsöka en läkare hellre en detta forum.

Hur länge brukar det sitta i? Mjölksyra?

Jag kan uppleva lite samma sak någon gång ibland efter jag kört ett hårdare pass och tror detta kan bero på mjölksyran som man dragit på sig men som kroppen ännu inte tagit hand om.

Illamåendet kommer sannolikt som en effekt av att muskeln inte riktigt hinner med att buffra de vätejoner som bildas vid energiproduktionen. Mjölksyran (egentligen laktatet) buffrar dessa vätejoner för att hålla pH uppe och när aktiviteten avtar så kan ma

Hur lång tillvänjning vid (hård) träning har du? Om du inte konsekvent löptränat efter något (valfritt bra kumulativt) program i minst ett halvår får du räkna med att sådana här saker dyker upp. Jag har sysslat med konsekvent löpträning sedan åtminstone 2

Fy, så jobbigt för Dig! 🙁

Jag tolkar Dina besvär som plötsligt blodtrycksfall.

Ett sätt att undvika det är att aldrig stanna plötsligt efter ett hårt pass, utan jogga ner lite långsamt och gå en stund innan Du stannar. Då hinner blodtrycket anpassa s

> stannar och står still när jag har hög puls ( eller bara puls över vilopuls)
Om detta händer så fort du stannar när du har puls högre än vilopuls, då låter det allvarligt. Vid vilken intensitet menar du att detta uppstår?

(Över vilopuls har man om man

Är liksom standard efter 10km tävling skulle jag säga. I alla fall för egen del. Mjölksyra och illamående brukar höra ihop. Inte för skojs sjull dom har spyhink vid skridskotävlingar 🙂