Quote from Funbeat user on 26 August 2013, 13:04Den punka jag fick under årets IM Copenhagen var i alla fall orsakad av en bit metalltråd i däcket som jag hittade och avlägsnade innan jag satte i ny slang.
Märkligt nog hade jag iof punka igen på bakdäcket när jag hämtade ut cykeln från T2 efter loppe
Den punka jag fick under årets IM Copenhagen var i alla fall orsakad av en bit metalltråd i däcket som jag hittade och avlägsnade innan jag satte i ny slang.
Märkligt nog hade jag iof punka igen på bakdäcket när jag hämtade ut cykeln från T2 efter loppe
Quote from Funbeat user on 27 August 2013, 02:14Det låter lite märkligt att det skulle komma fram mer stenar efter regn kan jag tycka, men om de skriver så i sin info så måste det ju ha någon grund.
Hoppas vi slipper punka och regn i alla fall.
Det låter lite märkligt att det skulle komma fram mer stenar efter regn kan jag tycka, men om de skriver så i sin info så måste det ju ha någon grund.
Hoppas vi slipper punka och regn i alla fall.
Quote from Funbeat user on 27 August 2013, 10:17Jörgen:
Det handlar nog mer om att de stenar som "lagt sig till ro" kan bli uppspolade igen och lägga sig löst ovanpå asfalten.
Vi är många som kan vittna om att punkarisken ökar efter regn på de flesta vägar.
Jörgen:
Det handlar nog mer om att de stenar som "lagt sig till ro" kan bli uppspolade igen och lägga sig löst ovanpå asfalten.
Vi är många som kan vittna om att punkarisken ökar efter regn på de flesta vägar.
Quote from Funbeat user on 27 August 2013, 11:23Jag har hört något om att regnet får smågrus/småstenar att röra på sig så att den plattaste ytan på stenen hamnar ner mot asfalten och då borde den mer spetsiga sidan peka uppåt = större punkarisk... (om en sten/smågrus nu nödvändigtvis alltid har en pla
Jag har hört något om att regnet får smågrus/småstenar att röra på sig så att den plattaste ytan på stenen hamnar ner mot asfalten och då borde den mer spetsiga sidan peka uppåt = större punkarisk... (om en sten/smågrus nu nödvändigtvis alltid har en pla
Quote from Funbeat user on 27 August 2013, 11:41http://aktivtraning.se/fraga-oss/fraga-om-cykling/varfor-far-man-punktering-nar-det-regnar
http://aktivtraning.se/fraga-oss/fraga-om-cykling/varfor-far-man-punktering-nar-det-regnar
Quote from Funbeat user on 27 August 2013, 11:49Det finns alltså en poäng med att vara solskenscyklist. 😉
Det finns alltså en poäng med att vara solskenscyklist. 😉
Quote from Funbeat user on 27 August 2013, 12:03Men sedärja, jag hade ju typ nästan lite rätt i alla fall... 🙂
Men sedärja, jag hade ju typ nästan lite rätt i alla fall... 🙂
Quote from Funbeat user on 27 August 2013, 14:34Jag har cyklat...
...I ösregn och ingen punka.
...Genom en åker då jag kom inte lite för snabbt i en kurva, ingen punka.
...Småstigar för gena lite, ingen punka.
...En hel IM och ingen punka.hahahha bara för jag nu skrev detta kommer jag få punka ^_
Jag har cyklat...
...I ösregn och ingen punka.
...Genom en åker då jag kom inte lite för snabbt i en kurva, ingen punka.
...Småstigar för gena lite, ingen punka.
...En hel IM och ingen punka.
hahahha bara för jag nu skrev detta kommer jag få punka ^_
Quote from Funbeat user on 27 August 2013, 14:42Där ser man. Som vanligt får man alltså hoppas på solsken.
Jag gillar artikeln i Aktiv träning där de skriver att stenen ligger och väntar på en cyklist. 🙂
Där ser man. Som vanligt får man alltså hoppas på solsken.
Jag gillar artikeln i Aktiv träning där de skriver att stenen ligger och väntar på en cyklist. 🙂
Quote from Funbeat user on 27 August 2013, 15:44Ytterligare en faktor jag fick förklarad för mig var att om det är blött klibbar små stenar lättare fast och följer med däcket runt och kan därmed lättare tryckas igenom och orsaka punka än om det är torrt och de därmed inte fastnar.
Ytterligare en faktor jag fick förklarad för mig var att om det är blött klibbar små stenar lättare fast och följer med däcket runt och kan därmed lättare tryckas igenom och orsaka punka än om det är torrt och de därmed inte fastnar.