Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Jag har inte hållit på så länge med målinriktad konditionsträning men som alltid försöker jag lära mig så mycket som möjligt när jag håller på med något. Började cykla förra året och gjorde stora framsteg vilket jag nog inte kunde misslyckas med med tanke

65-75 % av maxpuls på distanspass är väl egentligen för högt för dig

Jag har också funderat på samma sak.
Alltså huruvida distanspass ska vara lugna för att man ska orka träna hårdare på sina andra pass. Eller om det är så att passet i sig verkligen ger en bättre träningseffekt än om man hade kört hårdare.

Leif, om man kör ett långpass på 5h i en puls på 75% av max, varför är det fel? Eller är det så att man inte klarar det?

her er noen gode sider som jeg bruker:

Du har jo en bra grundtrening forstår jeg, og kan tåle litt hårere økter.

Tenk på at hvis du skal ha fremgang på sykkel så må du trene minst 10-12 timer i uken.

To økter bør være intervaltrening (tirsdag og Torsda

65-75% låter utmärkt vid distansträning

brukar väl vara 60-70 % maxpuls för motionär och högre när du börjar bli vältränad men fick uppfattningen att Heffa Klump inte nått dit än..

Så 65-75% är ok när man börjar bli vältränad. Frågan är när man är det?
Definitionen är flytande. På jobbet tycker man att jag är mycket vältränad men när jag försöker hänga med snabbgruppen i klubben så tycker dom nog mest synd om mig. Faktum är att jag

Jag cyklade förra årets vätternrunda (7:38) med ett snitt på 84,5% av maxpuls. En sådan nivå är ju inga problem att hålla på distanspass på tex 3-4 timmar. Men frågan jag ställer mig är om träningseffekten verkligen kan bli större om man cyklar lugnare?

Joakim,

Du cyklar ju på en hög nivå. Hur har du gjort hittils? Det låter som du har en hög intensitet i de flesta av dina distanspass och det verkar ha fungerat. Känner du av överträningssymptom någon gång?

Som sagt vad vinner man med att köra lugnare