Quote from Funbeat user on 2 February 2010, 11:35Fram tills i höst har träningen mest varit jobbpendling, ofta med omvägar. Men jag pendlar i hårt tempo och vägrar bli omkörd av någon 😉
Skulle nog klassas som snabbdistans.Har sedan i höst dock försökt träna lite mer strukurerat med målet av börja tä
Fram tills i höst har träningen mest varit jobbpendling, ofta med omvägar. Men jag pendlar i hårt tempo och vägrar bli omkörd av någon 😉
Skulle nog klassas som snabbdistans.
Har sedan i höst dock försökt träna lite mer strukurerat med målet av börja tä
Quote from Funbeat user on 2 February 2010, 12:58Hej
När du tränar så håll dig till respektive träningszon under ett och samma pass. Att köra lite si och lite så är ett "fel" som inte tävlingcyklister alls håller på med. Träning med struktur för att träna upp respektive muskelfunktioner är det som gälle
Hej
När du tränar så håll dig till respektive träningszon under ett och samma pass. Att köra lite si och lite så är ett "fel" som inte tävlingcyklister alls håller på med. Träning med struktur för att träna upp respektive muskelfunktioner är det som gälle
Quote from Funbeat user on 2 February 2010, 13:16Men jag undrar fortfarande att om man tränar så pass "lite" så att man orkar köra hårt på alla sina pass, får man då ändå en bättre tränsingseffekt av att hålla igen på distanspassen och inte köra så hårt man skulle orka köra? Och i så fall, varför?
Men jag undrar fortfarande att om man tränar så pass "lite" så att man orkar köra hårt på alla sina pass, får man då ändå en bättre tränsingseffekt av att hålla igen på distanspassen och inte köra så hårt man skulle orka köra? Och i så fall, varför?
Quote from Funbeat user on 2 February 2010, 13:39En effekt av distansträning är ju att öka på kroppens förmåga att bränna fett. Det skulle ju kunna vara så att den effekten minskar om man håller en högre intensitet.
En effekt av distansträning är ju att öka på kroppens förmåga att bränna fett. Det skulle ju kunna vara så att den effekten minskar om man håller en högre intensitet.
Quote from Funbeat user on 2 February 2010, 13:47här finns lite basinfo om zonträning (längst ner på sidan)
http://www.cykla.se/Default.aspx?module=4&content=58&lang=SV&fwsite=1
här finns lite basinfo om zonträning (längst ner på sidan)
http://www.cykla.se/Default.aspx?module=4&content=58&lang=SV&fwsite=1
Quote from Håkan Öhling on 2 February 2010, 14:55Varför skulle förmågan att bränna fett minska om man ökar intensiteten? I så fall vore det ju bäst att ligga framför TV:n med minimal aktivitet men maximal fettförbränning...
Varför skulle förmågan att bränna fett minska om man ökar intensiteten? I så fall vore det ju bäst att ligga framför TV:n med minimal aktivitet men maximal fettförbränning...
Quote from Funbeat user on 2 February 2010, 15:21brukar väl antas att en vältränad person använder större fettandel än en dåligt tränad person vid samma intensitetsnivå kan ju med fog kanske gissa att träningen spelar in och då vill många påstå att just distansträning är särskilt bra på att skapa dom f
brukar väl antas att en vältränad person använder större fettandel än en dåligt tränad person vid samma intensitetsnivå kan ju med fog kanske gissa att träningen spelar in och då vill många påstå att just distansträning är särskilt bra på att skapa dom f
Quote from Funbeat user on 2 February 2010, 15:28Nu skrev jag ju inte att förmågan att bränna fett skulle minska, utan att det kanske inte var ett lika effektivt sätt att öka den förmågan. Men vad vet jag. Det var bara ett förslag. Att ligga på soffan ökar dock naturligtvis inte förmågan att bränna fett
Nu skrev jag ju inte att förmågan att bränna fett skulle minska, utan att det kanske inte var ett lika effektivt sätt att öka den förmågan. Men vad vet jag. Det var bara ett förslag. Att ligga på soffan ökar dock naturligtvis inte förmågan att bränna fett
Quote from Funbeat user on 2 February 2010, 15:49Det är klart att andelen fett som använs som bränsle under aktiviteten är större vid än lägre intensitet. Kan det vara så att vid en hög intensitet under en lång tid så måste man tillföra kolhydrater för att inte gå in i väggen. Kolhydraterna används då i
Det är klart att andelen fett som använs som bränsle under aktiviteten är större vid än lägre intensitet. Kan det vara så att vid en hög intensitet under en lång tid så måste man tillföra kolhydrater för att inte gå in i väggen. Kolhydraterna används då i
Quote from Funbeat user on 2 February 2010, 15:56Träna fettförbränning kan jag också tänka mig kan vara ett argument för att ta det lugnt på distanspassen. Men då ska man ju verklitgen se till att köra distanspassen på fastande mage och vatten också.
Träna fettförbränning kan jag också tänka mig kan vara ett argument för att ta det lugnt på distanspassen. Men då ska man ju verklitgen se till att köra distanspassen på fastande mage och vatten också.