Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Jag tror inte att fettförbränningen ökar bara för att du kör på fastande mage. Det gör bara att man inte orkar så länge. Kroppen behöver kolhydrater också för att fungera bra. Du har säkert prövat att köra slut på dem helt någon gång. Det är ju inte så ku

Andelen fett minskar vid ökad intensitet, men mängden öka.

Många hävdar motsatsen, alltså att man bäst tränar fettförbränning på fastande mage utan tillförsel av kolhydrater. Jag försöker köra alla mina träningspass < 2tim långa på bara vatten, samt att inte äta 2 timmar innan.

Gazza har rätt i att man förbränner mer fett totalt vid en högre intensitet. Frågan är om Joakims teori också är rätt att kroppen tränas bättre på att förbränna fett om man inte har så mycket kolhydrater i kroppen. Jag är osäker men har kastat ut frågan ä

Hej igen
Nyttan av att träna distanspass är inte primärt fettförbränning utan man lär musklerna att arbeta under lång tid. Det viktiga är dock att man tränar upp kapilärerna i blodet att transportera syre ut i musklerna på ett effektivare sätt. I förlängn

Nu är jag endast nybörjare på cykel, som Heffa Klump vet, så jag ska inte uttala mig särskilt tvärsäkert om distanspassens syfte i denna sport, men vad gäller löpning och skidåkning, brukar man säga att distanspassens lugna intensitet bygger upp muskelfäs

Jag ifrågarsätter inte vinsten av att köra långa pass, utan vinsten med att köra lägre intensitet än vad man klarar av på ett pass med given längd. Jag har fortfarande inte sett någon trovärdig förklaring varför det skulle vara så.

Och vidare så är det k

Ok 65 - 75% av maxpuls på distanspass. Finns det någon undre tidsgräns för vad som räknas som distanspass? Eller räknar man mil?

Vänligen
Per

Nu har jag fått ett svar som jag kan köpa från vanligen välunderrättat håll.

Som Louise var inne på är det där med fettförbränningen inte det viktigaste för att förbättra uthålligheten. I stället är målet med distansträningen att öka kapilärtätheten i mu

"I stället är målet med distansträningen att öka kapilärtätheten i musklerna."

OK, men hur länge måste man hålla på för att få effekt?
30 min? 1 tim? 2 tim?

EDIT: Är inte målet att öka kapilärtätheten (uthållighet) och detta görs genom distansträning? O