Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Intressant!

EDIT: menade alltså Heffas inlägg (det han postas ett emellan)

EDIT: Se mitt ovanstående inlägg

Jag är ute efter en definition på distansträning.
Ex distansträning pågår under minst xx min med yy % av maxpuls.

Jag vill tillägga att jag är ny inom cykelsporten och försöker sätta mig in i div ting.

Vänligen
Per

Själv nybörjare på cykel men springer en del. I löpning är ett distanspass mellan 1.5tim upp till 3tim (finns väl egentligen ingen över gräns men skador börjar kicka in 3tim+)
I cykel skulle jag tippa att ett långpass är 2tim som ett minimum, kanske 2.5ti

Tack Reine!

Vänligen
Per

brukar väl stå 1-6 timmar för distansträning och gissar att ju uthålligare man är desto längre får man kanske hålla på för att bli ännu uthålligare 🙂

har inte just kapillärtätheten betydelsen när det gäller att kroppen blir effektivare på att utnyttja fett som bränsle...

"brukar väl stå 1-6 timmar för distansträning och gissar att ju uthålligare man är desto längre får man kanske hålla på för att bli ännu uthålligare "

Nu är jag med!

Tack Leif!

Vänligen
Per

För mig har det klarnat ganska bra nu. Frågan jag ställer mig nu är, om jag är ute på mitt lugna distanspass med en medelpuls på mellan 65-75%.
För skojs skull bränner jag iväg allt vad jag kan uppför en backe eller trycker på ordentligt i en eller annan

Distansträning syftar väl till många saker vilket de flesta redan tagits upp i tråden.

Stärka senor/muskelfästen eftersom de utvecklas långsammare än musklerna till följd av lägre syregenomföring.

Öka kroppens förmåga att använda fett som energikälla. F

Återigen kan jag bara svara utifrån vad jag lärt mig när det gäller löpning. Uthållighetspass ska gå i s.k. "snacktempo". Man ska alltså kunna prata relativt obehindrat med en träningskompis. Av egen erfarenhet har jag, eftersom jag oftast tränar ensam, l