Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Hallå på tråden.Har en fundering på intervall träning när man skall springa Marathon eller längre(6 timmars).Som läget är idag har jag ett kvallite pass i veckan,brukar bestå av intervall,backe eller fartlek.Intervallerna är relativt korta(max 4min),har e

Beror väl på vad du vill ha ut av intervallerna.

Ska du köra tröskelträning fungerar det mycket bra att köra intervaller i tröskelfart, med längder på 1-5km. Har sett att många haft framgång med 2km intervaller i tröskelfart. Även att vissa av marathon.s

Tackar Micke,det är ju lite så att man får lägga träningen efter vilka sträckor som gäller.Har gjort ett par 6 timmars o ett 12 tal halvmaror.Nu blir det fokus på maror o längre.Tänker testa fram till Sommaren med intervaller på 1500m upp till 2,5km,viken

Jag tränar ungefär som du, men växlar mer med cykel, simning och skidor (det gör naturligtvis att planen ser helt annorlunda ut, men fokus är på ett eller två pass med högre intensitet), förutom löpning som är nummer ett. Mitt fokus ligger löpmässigt på h

Tror oxå på teorin att växla mellan olika grenar,men tiden...Kommer att försöka få till ett pass i veckan i obanad miljö,min tanke är att vara ute i ca 1,30. det här med backar är inget problem(bor i Borås).Ger du dig ut på en runda längre än 1 timma har

Ett intressant pass är också att köra tex 10-12km varav 6-7km i marathonfart och sen 4-5km i tröskelfart - riktigt tufft och förbättrar uthålligheten!

Nu har jag prövat Christers pass och jag kan hålla med om att det var lite småjobbigt. Jag tänkte att det passar säkert för halvmaraträning också, så jag körde första delen lite snabbare (eller nja, mycket snabbare) än marafart (ärligt talat var det snabb

Jag tränar också för maraton och jag tänker satsa på längre intervaller. 4x2,5 km tycker jag låter bra även om jag nog kommer köra mina på 85-90%. För att utöka volymen kör jag lång uppvärmning (3 km) och lång nedvarvning.

Intervaller på 1 km och kortar

Vad vill ni med era intervaller? Det låter som löpning i maratävlingsfart under längre perioder kan vara ett alternativ...

Man bör nog inte se förhållandet mellan intervallängd och tävlingslängd som proportionellt. Det viktiga för en marathonlöpare tycke

Måste säga att mina få intervaller (alla långa på 3-5km) verkar ha hjälpt MIG enormt under vintern. Var nyss ute och prövade trycka på under dagens pass, och kapade miltiden med ~2:30 (ner till 37:04).

Kan visserligen bero på mycket annat. Löppassen har

12