Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Vad menar du med gris-intervaller? Tröskeltempo är väl inte grisigt?

Vill man hålla maratempo bör förstås intervallerna vara längre typ 5 km förstås. Själv skulle jag nog inte köra det som intervaller utan snabbdistans istället. Men så räknar jag med at

Jag tror det viktigaste inför maran förutom långpassen är att springa halvlånga pass i tänkt marafart. med halvlånga menar jag att man jobbar sig uppåt från kanske 8km upp till strax över 2 mil. Det är inte helst enkelt att ploga 20km ensam i tänkt maraf

Galet intressant tråd för mig. Gladgubbe-markerar denna utan att ha så mycket att bidra med egentligen. Jag kör lite grisintervall men har själv lurat på vad det ger för en mara egentligen.

3x3 km i tröskelfart är ett riktigt näsblodspass jag själv tycke

Dom träningspass jag lägger stor vik på inför maraton i Stockholm nu är snabbdistans pass på 10 km runt halvmara tempo 3 x 20 minuter i maratontempo 6 x 1600 m i halvmara tempo och snabbdistans i maraton fart 13-20 km sen har jag kört långpass där jag läg

@Micke. Du har kapat miltiden med 2:30. Om det hjälper dig på maran eller inte vet vi ju inte ännu 😉 (Grattis till perset förresten)

@Jonas. Nej tröskeltempo är inte grisigt om det görs rätt. Det är ju dock enl mig svårt som attans att pricka rätt och å

Känns som lite bergeppsförvirring... Jag har vad jag tror är Jack Daniels bregreppsflora.
Intervallfart (I-pace) högre än tröskelfart ofta 5 k race pace eller 10 k race pace beroende på nivå (mitt värde 3:30-3:35)
Tröskelfart (T-pace) troligen i trakten +

Håller med många här om att långa tävlingsförberedande pass, typ 10miles och uppåt i tänkt tävlingsfart är en viktig nyckel.
MEN, om man som jag är långsam skadar det faktiskt inte med 200-ingar.
Här en intressant intervju med Brett Gotcher som kör en del

Kalle: Ah, nu förstår jag vad du menar. Tidigare om åren har jag försökt följa Nesis tusingar (se marathon.se) och tyckt att jag sprungit dem för snabbt. Speciellt om man nöjer sig med så få som 6 repetitioner. Något bättre med fler repetitioner, men med

12