Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Hejsan alla ute i kylan!

Jag undrar hur ni lägger upp era intervallpass när ni springer?

Alltså hur långt och hur snabbt springer ni?

I dagsläget kör jag ett intervallpass i veckan och då har jag gjort så att jag först springer 6km som uppvärmning och

Nja, tränar jag för maran så kör jag betydligt längre intervaller och med kortare vila. Men just detta med intervallträning har ju diskuterats här och på andra sajter i det oändliga. Sök lite får du se.

"tusingar" är helt klart min favorit:

http://www.marathon.se/news/article.cfm?NewsId=140801

Har just kört 6*8 min,med 2 min joggvila mellan.Inte maxtempo utan kankse mer 70-80% av max. Annars är backintervaller min absoluta favorit.

Jag kör 400, 1 km, 2 km, korta och långa backintervaller samt fartlek.

Försök att springa snyggt och effektivt. Tänk på hållningen! Överdriv inte antalet intervaller och ansträngningsnivå: hellre fyra lika snabba kilometrar där den sista känns grymt snab

Min personliga favorit är 3x3000 med 500m joggvila. Det kräver dock en hel massa förkunskap om vad som är ens tröskelfart och hur denna skall kännas. Att bara kuta i väg snabbt som attans och hoppas att de kan hålla totalt 9000m i samma fart går icke. När

Satsa på mkt tröskelfart i början så slipper du skador och får bra utveckling.

I övrigt finns det ju en hel uppsjö av intervaller att köra beroende på vad du vill träna och vad du tränar för. (Tröskel, VO2max, mitokondrier).

Jag varierar mellan 200m intervall med30 sek vila till 1km med 90sek vila.

Sen kan jag köra på tid ibland, allt mellan 1-4min. med 30-1min vila.

Det viktiga att tnka på när du kör intervaller är att inte vila för länge.

Max 90 sek vila på en intervall

70/20-intervaller tycker jag är kanon. 70 sek löpning i "rätt fart" och 20 sek vila. 10-15 stycken med uppvärmning innan och nedjoggning efter.
Fart ska vara sån att du skulle klara en till när du är klart med den sista och jämn över intervallerna.

Jag är rätt ny på det här med intervaller jag med. Tränar inför halvmara och kör tusingar. 6x1000m med 60s joggvila i samma tempo som jag sprang milen på i somras, ca 4:30-tempo...

Lite sugen på att lägga friskvårdsbidraget på ett test för att få fram tr

12