Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningIntervaller eller distans?
You need to log in to create posts and topics.

12

Här kommer en ganska kategorisk och konstig fråga(såna som uppstår vid fikaborden ni vet).

Om man rent teoretiskt skulle välja att bara träna med en enda träningsform för att bygga upp kondition skulle man välja distanslöpning på en viss intensitet eller

Snabbdistans!

Enligt dom här så är högintensiva intervaller bäst för att bygga upp konditionen. Zon 6 i deras zonindelning som innebär 95-100 % av max ungefär. Bygger på en del vetenskapliga studier.
http://www.idrottsbokhandeln.se/bocker/SISU-Idrottsbocker/1340/Pulstr

"95-100% av max" = 95-100% av VO2max-puls? Annars blir det tufft att utföra dessa pass systematiskt... Det blir tufft ävan då 🙂

Fick jag välja skulle det bli distanslöpning i marathonfart, varje dag (om min kropp kunde hantera detta dvs), mest för att jag föredrar längre tempolöpning framför intervaller.

Ang träning i "zon 6", ja..det kanske är vad korttidstudier på otränade/mått

Kategoriskt (men korrekt) svar på kategorisk fråga: intervaller. Intervaller är den träningsform som är mest konditionsfrämjande (kan också läsas ...som bäst tränar de system som är ansvariga för syresättningen - hjärta/lungor). Referens: Per-Olof Åstrand

Intervaller mellan 10 sek - 3 timmar.

Som nybliven löpare skulle jag säga intervall. Mest för att det är så jag lagt upp min träning nu när jag försöker att komma igång.
Det är kanske så att man känner att det är lättare att ta i ordentligt korta stäckor som man sedan kan förlänga när man mär

Intervaller vs distans brukar allmänt sätt bero på vad du vill uppnå med träningen. Korta intensiva intervallpass sägs i likhet med tidigare inlägg här vara det bästa för att träna upp konditionen/snabbheten. Men då är den uppfattning jag fått tidigare at

Räknar man med att otränade antagligen sträcker sig eller skadar sig på något sätt och tvingas till vila om de kör intervaller på 95%? Eller utgår man från att allt går utan problem? Jag har inte försökt mig på max på många år med tycker att jag själv dra

12