Quote from Guest on 7 April 2011, 18:17Hej! Springer milen på ca 75 min (iofs utan att bli _helt_ slut) och vill ner till en timme tills mitten/slutet av sommaren eller så. Tänkte därför lägga in ett intervallpass i veckan, men kom på att jag inte har någon aning om vilka sorters intervaller m
Hej! Springer milen på ca 75 min (iofs utan att bli _helt_ slut) och vill ner till en timme tills mitten/slutet av sommaren eller så. Tänkte därför lägga in ett intervallpass i veckan, men kom på att jag inte har någon aning om vilka sorters intervaller m
Quote from Funbeat user on 7 April 2011, 18:27Om du nödvändigtvis vill springa intervaller rekommenderar jag långa sådana, med relativt kort vila. T.ex. 6x4min med 1min vila. Som du förstår inte ösa järnet från första steget, utan snarare ganska högt och jämnt flås under längre tid.
Annars föreslår
Om du nödvändigtvis vill springa intervaller rekommenderar jag långa sådana, med relativt kort vila. T.ex. 6x4min med 1min vila. Som du förstår inte ösa järnet från första steget, utan snarare ganska högt och jämnt flås under längre tid.
Annars föreslår
Quote from Funbeat user on 7 April 2011, 20:01Är det tiden som är det viktiga oavsett hur snabbt man springer? Jag springer ju rätt mycket långsammare än de flesta nu.
Är det tiden som är det viktiga oavsett hur snabbt man springer? Jag springer ju rätt mycket långsammare än de flesta nu.
Quote from Funbeat user on 7 April 2011, 20:07Tiden du lägger ner på löpträning, eller tänkte du på intervallförslaget 6x4min? Angående det senare hade jag tänkt skriva 6x1km, men insåg att håller man lägre fart blir det ännu längre intervaller än jag tänkt mig. Kunde väl då skrivit 6x800m istället,
Tiden du lägger ner på löpträning, eller tänkte du på intervallförslaget 6x4min? Angående det senare hade jag tänkt skriva 6x1km, men insåg att håller man lägre fart blir det ännu längre intervaller än jag tänkt mig. Kunde väl då skrivit 6x800m istället,
Quote from Funbeat user on 7 April 2011, 20:34Hej Marie! Tycker du har ett bra upplägg på din träning, en bra mix som kommer att göra dej starkare o snabbare på sikt. Tycker du bara ska lägga in lite fartlekar där det passar dej. Alt letar du upp en backig runda så kommer intervallerna automatiskt.
Hej Marie! Tycker du har ett bra upplägg på din träning, en bra mix som kommer att göra dej starkare o snabbare på sikt. Tycker du bara ska lägga in lite fartlekar där det passar dej. Alt letar du upp en backig runda så kommer intervallerna automatiskt.
Quote from Funbeat user on 8 April 2011, 10:02BILD:http://images0.cpcache.com/product/504842860v4_240x240_Front.jpg
BILD:http://images0.cpcache.com/product/504842860v4_240x240_Front.jpg
Quote from Funbeat user on 8 April 2011, 10:15Tycker egentligen inte att du nödvändigtvis behöver ett intervallpass för att komma ner i tid på milen, utan för din del räcker det gott med att lägga in ett tredje löppass i veckan för att förbättra dina miltider.
Tycker egentligen inte att du nödvändigtvis behöver ett intervallpass för att komma ner i tid på milen, utan för din del räcker det gott med att lägga in ett tredje löppass i veckan för att förbättra dina miltider.
Quote from Funbeat user on 8 April 2011, 12:57Om man kör längre intervaller kanske 600-1000 m, hur mkt snabbare km-tid ska man ligga på än den fart man vill ha på tävling?
Om man kör längre intervaller kanske 600-1000 m, hur mkt snabbare km-tid ska man ligga på än den fart man vill ha på tävling?
Quote from Funbeat user on 8 April 2011, 20:07Jag kör intervallerna i fart av min 5k fart, eller lite snabbare om jag är pigg. Men ned till 3k farten går det inte.
OK, det var inget svar på frågan. Men för mig är det 10-15 s/km i skillnad mellan farten i 5K och 10k. Fast det skiljer ju sig från löp
Jag kör intervallerna i fart av min 5k fart, eller lite snabbare om jag är pigg. Men ned till 3k farten går det inte.
OK, det var inget svar på frågan. Men för mig är det 10-15 s/km i skillnad mellan farten i 5K och 10k. Fast det skiljer ju sig från löp
Quote from Funbeat user on 14 April 2011, 21:51jag kör tusingar (1 km) på c:a 30 sek under min miltid (milen på c:a 50 minuter och tusingarna på 4:30-tempo).
Då kör jag gåvila (lugnt tempo) emellan tills min puls är nere på uppvärmningspuls, i mitt fall under 140Brukar börja med 4 eller 5 på mina fö
jag kör tusingar (1 km) på c:a 30 sek under min miltid (milen på c:a 50 minuter och tusingarna på 4:30-tempo).
Då kör jag gåvila (lugnt tempo) emellan tills min puls är nere på uppvärmningspuls, i mitt fall under 140
Brukar börja med 4 eller 5 på mina fö