Quote from Funbeat user on 14 April 2011, 22:34Marie,
med ditt tempo kan gott strunta i allt som heter intervaller. Satsa på att långsamt öka din träningsmängd i en takt som din kropp tål och som hela tiden bygger på lustfyllt motionerande.
Jag föreslår ett 5km-pass till varje vecka. Till sommaren läg
Marie,
med ditt tempo kan gott strunta i allt som heter intervaller. Satsa på att långsamt öka din träningsmängd i en takt som din kropp tål och som hela tiden bygger på lustfyllt motionerande.
Jag föreslår ett 5km-pass till varje vecka. Till sommaren läg
Quote from Funbeat user on 14 April 2011, 23:02Niclas,
Varför måste man springa milen under 50 minuter för att springa (eller få effekt utav) intervaller? Himla onödigt påstående tycker jag.Marie,
Vill du springa intervaller så självklart - spring intervaller. Lyssna på kroppen och gör det som känn
Niclas,
Varför måste man springa milen under 50 minuter för att springa (eller få effekt utav) intervaller? Himla onödigt påstående tycker jag.
Marie,
Vill du springa intervaller så självklart - spring intervaller. Lyssna på kroppen och gör det som känn
Quote from Funbeat user on 15 April 2011, 06:34Therese,
Du säger i princip samma sak som jag: ha roligt när du springer, spring för att det är roligt, lyssna på kroppen, intervaller behövs inte (än).
Ändå tycker du det är "onödigt" att jag säger att man KAN strunta i intervaller när man är en mindre s
Therese,
Du säger i princip samma sak som jag: ha roligt när du springer, spring för att det är roligt, lyssna på kroppen, intervaller behövs inte (än).
Ändå tycker du det är "onödigt" att jag säger att man KAN strunta i intervaller när man är en mindre s
Quote from Funbeat user on 15 April 2011, 09:10Marie, intervaller brukar inte rekommenderas till löpar som springer milen på över 60 min. Detta främst för att skaderisken är stor. Jag rekommenderar att du lägger in ett snabbdistanspass istället, dvs ett lite kortare pass (kanske börja på 3-4 km och ök
Marie, intervaller brukar inte rekommenderas till löpar som springer milen på över 60 min. Detta främst för att skaderisken är stor. Jag rekommenderar att du lägger in ett snabbdistanspass istället, dvs ett lite kortare pass (kanske börja på 3-4 km och ök
Quote from Funbeat user on 15 April 2011, 12:06Varför skulle man avråda från intervaller och rekommendera snabbdistans bara för att man inte springer snabbare än si och så på milen?
Fartökningar med intervaller med vila mellan bör väl vara mindre slitande för kroppen än en snabb runda på samma distan
Varför skulle man avråda från intervaller och rekommendera snabbdistans bara för att man inte springer snabbare än si och så på milen?
Fartökningar med intervaller med vila mellan bör väl vara mindre slitande för kroppen än en snabb runda på samma distan
Quote from Funbeat user on 15 April 2011, 13:14Intervaller lr ej beror väl ändå på vilken löpartyp man är?
Om man springer väldigt långsamt behöver man fartträna benmusklerna och då är olika former intervaller & fartlek bra.
Om man är snabb på korta distanser ger det förmodligen mer effekt per inves
Intervaller lr ej beror väl ändå på vilken löpartyp man är?
Om man springer väldigt långsamt behöver man fartträna benmusklerna och då är olika former intervaller & fartlek bra.
Om man är snabb på korta distanser ger det förmodligen mer effekt per inves
Quote from Elias Engqvist on 15 April 2011, 17:00Variation är väl alltid bäst. Sen måste man se till ens förutsättningar och vilka mål man har!
Variation är väl alltid bäst. Sen måste man se till ens förutsättningar och vilka mål man har!
Quote from Funbeat user on 16 April 2011, 00:29Jag tror inte att det har någon betydelse om man gör milen på 65 min eller 40 min, intervall träning går bra ändå, det viktigaste är nog att kroppen är förberedd, och att man vant den vid snabbare löpning under en längre tid.
Jag tror inte att det har någon betydelse om man gör milen på 65 min eller 40 min, intervall träning går bra ändå, det viktigaste är nog att kroppen är förberedd, och att man vant den vid snabbare löpning under en längre tid.
Quote from Funbeat user on 17 April 2011, 11:29Jag råkar tycka intervaller är roliga, plus att det är lättare att inte slöa när jag vet att det inte är så längt kvar till vila. Jag är tyvärr ganska lat. Dessutom sprang jag lite intervaller precis i början av min löpträning, innan jag ens kunde springa
Jag råkar tycka intervaller är roliga, plus att det är lättare att inte slöa när jag vet att det inte är så längt kvar till vila. Jag är tyvärr ganska lat. Dessutom sprang jag lite intervaller precis i början av min löpträning, innan jag ens kunde springa
Quote from Funbeat user on 17 April 2011, 12:52ska själv börja med intervallträning..tänkte byta ut ett pass i veckan..
så här tänkte jag göra..
vecka 1:4x400 meter..gå/jogga 200 meter mellan interv..
vecka 2:6x400 meter..gå/jogga 200 meter mellan interv..
vecka 3:2x800 meter...4x400 meter gå halva
ska själv börja med intervallträning..tänkte byta ut ett pass i veckan..
så här tänkte jag göra..
vecka 1:4x400 meter..gå/jogga 200 meter mellan interv..
vecka 2:6x400 meter..gå/jogga 200 meter mellan interv..
vecka 3:2x800 meter...4x400 meter gå halva