Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningIntervaller rekommenderas!
You need to log in to create posts and topics.

Har under hela förra året kört ett simpass i veckan som komplettering till löpningen. Körde hela året 3km crawl nonstop varje pass och alla pass låg på 59-60min. 59 gjorde jag vid ett maxtest i höstas. I början av december tröttnade jag på att inget hände

Ser man på, jag läser & begrundar med intresse. Min simträning råkar handla om just distanspass då jag tyckt intervaller mest vore att krångla till det i onödan, samt att det nog inte ger så mycket mer jämfört med ansträngande distanspass. I och för sig g

Grattis Daniel ! Bra jobbat!! Keep up the good work 😉

Markus, din förvåning att det fungerar förvånar mig!!

Härligt Daniel!
Har precis börjat lägga in lite mer intervaller i simträningen och nu kommmer jag definitivt att fortsätta med det! 🙂

Egentligen är det inte så förvånande. All organiserad simträning - på alla nivåer - för tävlingssimmare är upplagd som intervallträning i någon form, dvs man kör oftast någon form av "serie". Upplägget kan sedan variera i distans och fart på intervallerna

Bra jobbat!

Precis som Stefan skriver så är alla organiserad simning extremt intervallbaserad. Jag skulle tro att förutom att nästan all organiserad simning tränas för korta distanser så är det också så att den minimala skaderisken och hur mycket vila ma

Vilka utmärkta inlägg Stefan och Mattias (t+)

Det är intressant att notera hur nybörjare ändå fokuserar väldigt mycket på hur mycket man orkar "simma crawl i ett sträck", se t.ex. http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=1166065
istället för a

För nybörjare är det mycket riktigt klart viktigast att fokusera på att lära sig korrekt teknik utan att försöka jobba med farten. Läste det någonstans uttryckt som att man ska lära sig simma rätt innan man börjar försöka simma fort.
Och även när man jobb

@Jonas

Är det inte så att när man börjar att lära sig crawl så har man väldigt svårt att få till någon nämnvärd distans (ser till mig själv), då blir det ju så att när man känner att man behärskar längder uppåt 1000m så blir det någon slags bekäftelse på

Nu måste jag få protestera lite!

Jag blev tvångsuppflyttad till "tävling 1" den här terminen, och usch och fy vad det ska simmas intervaller där. För mig, som är lite rund och i dålig form och bara simmar två timmar i veckan, så är det faktiskt helt onöd