Quote from Guest on 4 June 2008, 15:56Hej! Söker man på intervall här får man upp ungefär 200 trådar, men jag blir inte klok i någon av dem om hur jag ska göra.
Jag = nybörjare som satsar på att springa milen under 50. Har inte råd med puslklocka och undrar hur jag ska lägga upp intervall/f
Hej! Söker man på intervall här får man upp ungefär 200 trådar, men jag blir inte klok i någon av dem om hur jag ska göra.
Jag = nybörjare som satsar på att springa milen under 50. Har inte råd med puslklocka och undrar hur jag ska lägga upp intervall/f
Quote from Funbeat user on 4 June 2008, 16:06Här har du en kalkylator där du knappar in din uppskattade tid på 5 km och då får du förslag på lämpligt tempo att hålla på olika intervalldistanser.
http://www.marathon.se/news/kalkyl5.cfmDu behöver ingen avancerad löpklocka, du klarar dig bra med en
Här har du en kalkylator där du knappar in din uppskattade tid på 5 km och då får du förslag på lämpligt tempo att hålla på olika intervalldistanser.
http://www.marathon.se/news/kalkyl5.cfm
Du behöver ingen avancerad löpklocka, du klarar dig bra med en
Quote from Tony Olsson on 4 June 2008, 16:15Det enklaste sättet att bli en bättre löpare är att öka mängden, dvs springa fler gånger per vecka eller göra varje pass längre. Ett annat enkelt sätt att bli bättre löpare är att träna regelbundet under en längre tid. Kör t ex tre gånger i veckan VARJE v
Det enklaste sättet att bli en bättre löpare är att öka mängden, dvs springa fler gånger per vecka eller göra varje pass längre. Ett annat enkelt sätt att bli bättre löpare är att träna regelbundet under en längre tid. Kör t ex tre gånger i veckan VARJE v
Quote from Funbeat user on 4 June 2008, 17:53Ne Climb: Amen i träningskyrkan (4+)
Ne Climb: Amen i träningskyrkan (4+)
Quote from Funbeat user on 4 June 2008, 18:36"Kontinuitet är jätteviktigt. Felet många gör är att köra stenhårda intervallpass under kanske en månad och sedan av olika anledningar hålla uppe en månad med träningen för att sedan köra stenhårt igen".
Jag tror inte att det stämmer för den stora majori
"Kontinuitet är jätteviktigt. Felet många gör är att köra stenhårda intervallpass under kanske en månad och sedan av olika anledningar hålla uppe en månad med träningen för att sedan köra stenhårt igen".
Jag tror inte att det stämmer för den stora majori
Quote from Funbeat user on 4 June 2008, 19:30Det kanske inte stämmer för den stora majoriteten här inne. Kanske inte heller för löpare över lag. Men för killar och medelålders män så är det mycket vanligt. Känner igen det från min historia, på 70-, 80- och 90-talet. Nu är jag en gube som tränar kont
Det kanske inte stämmer för den stora majoriteten här inne. Kanske inte heller för löpare över lag. Men för killar och medelålders män så är det mycket vanligt. Känner igen det från min historia, på 70-, 80- och 90-talet. Nu är jag en gube som tränar kont
Quote from Funbeat user on 4 June 2008, 22:45Jag är också nybörjare på intervaller - har kanske sprungit det 5-6 gånger.
Det jag fått info om och som jag tillämpar är:
Först uppvärmning - lätt jogg ca 15 min - i och med detta så tar jag mig till min utmätta intervallsträcka.
4*1000. Springer en t
Jag är också nybörjare på intervaller - har kanske sprungit det 5-6 gånger.
Det jag fått info om och som jag tillämpar är:
Först uppvärmning - lätt jogg ca 15 min - i och med detta så tar jag mig till min utmätta intervallsträcka.
4*1000. Springer en t
Quote from Funbeat user on 5 June 2008, 07:36"När man kommer ner på tider runt 45 minuter på milen kan man ju börja fundera på renodlade intervallpass och hur man skall genomföra dem."
Det här tror jag inte på. Det finns många helt utan talang för löpning, som definitivt inte kommer ner till 45 min
"När man kommer ner på tider runt 45 minuter på milen kan man ju börja fundera på renodlade intervallpass och hur man skall genomföra dem."
Det här tror jag inte på. Det finns många helt utan talang för löpning, som definitivt inte kommer ner till 45 min
Quote from Funbeat user on 5 June 2008, 11:10Tack för alla svar, den där kalkylatorn som någon länkade till verkade lite skum. Om jag springer 5 km på 28 min ska jag sprionga en tusing på 6,13... hmm. Teknikens under?
Håller också med om att det handlar om kontinuitet. Den som tittat på min träning
Tack för alla svar, den där kalkylatorn som någon länkade till verkade lite skum. Om jag springer 5 km på 28 min ska jag sprionga en tusing på 6,13... hmm. Teknikens under?
Håller också med om att det handlar om kontinuitet. Den som tittat på min träning
Quote from Funbeat user on 5 June 2008, 11:233 pass i veckan bör räcka. tycker att du skall se till de är olika pass (vanligaste felet tror jag är att man kör alla pass lika, favoritrundan.
Gärna ett lite längre pass med lite lägre tempo, ett intervallpas (växla gärna intervaller mellan veckorna t
3 pass i veckan bör räcka. tycker att du skall se till de är olika pass (vanligaste felet tror jag är att man kör alla pass lika, favoritrundan.
Gärna ett lite längre pass med lite lägre tempo, ett intervallpas (växla gärna intervaller mellan veckorna t