Quote from Guest on 20 July 2007, 00:28Behöver tips och tankar runt ovanstående. För mig är det något relativt nytt och jag har idag varit ute på min första runda. Körde 5 x 30 sek sprint och vilade 1 minut mellan rusherna. Den totala löptiden blev 21,27 min på en sträcka om 4,5 km.
Har läst
Behöver tips och tankar runt ovanstående. För mig är det något relativt nytt och jag har idag varit ute på min första runda. Körde 5 x 30 sek sprint och vilade 1 minut mellan rusherna. Den totala löptiden blev 21,27 min på en sträcka om 4,5 km.
Har läst
Quote from Urban Nilsson on 20 July 2007, 00:38Tycker det låter bra. Kanske lite mycket med 2 pass per vecka. Max 10% av den totala löpmängden är en generell regel.
Tycker det låter bra. Kanske lite mycket med 2 pass per vecka. Max 10% av den totala löpmängden är en generell regel.
Quote from Fredrik Närenfors on 30 July 2007, 23:02Var heller inte rädd för att vila ännu längre, uppemot 3-5 minuter, mellan rusherna. Då kan du ta ut dig ordentligt i allihopa och inte bara i de första.
Var heller inte rädd för att vila ännu längre, uppemot 3-5 minuter, mellan rusherna. Då kan du ta ut dig ordentligt i allihopa och inte bara i de första.
Quote from Funbeat user on 31 July 2007, 11:04Är det ngn som har ett bra "schema" el likn på just intervallträning, o hur många gånger kan man göra det i veckan? Har precis kommit igång m löpningen, är inne på andra veckan, men det är bra att planera framåt. 😉 Tänkte alltså inte börja m intervallträ
Är det ngn som har ett bra "schema" el likn på just intervallträning, o hur många gånger kan man göra det i veckan? Har precis kommit igång m löpningen, är inne på andra veckan, men det är bra att planera framåt. 😉 Tänkte alltså inte börja m intervallträ
Quote from Funbeat user on 31 July 2007, 11:40Här hittar du lite om intervallträning som kanske kan vara relevant:
http://www.marathon.se//news/kalkyl5.cfmSom någon skrev tidigare, max 10% av din totala löpmängd räcker som intervallträning. Jag har också blivit tillsagd att inte köra intervaller of
Här hittar du lite om intervallträning som kanske kan vara relevant:
http://www.marathon.se//news/kalkyl5.cfm
Som någon skrev tidigare, max 10% av din totala löpmängd räcker som intervallträning. Jag har också blivit tillsagd att inte köra intervaller of
Quote from Galderma Fritidsförening on 31 July 2007, 12:09Jag har hört att intervallträning sliter enormt på knäna!!
Jag har hört att intervallträning sliter enormt på knäna!!
Quote from Funbeat user on 31 July 2007, 12:12Tack för länken, ska testa sen när jag känner att jag vill o orkar! 😉
Tack för länken, ska testa sen när jag känner att jag vill o orkar! 😉
Quote from Funbeat user on 31 July 2007, 12:43Jag brukar springa intervaller 2, helst 3 ggr i veckan. Ibland byter jag ut det tredje mot snabbdistanspass på 3-5 km eller en tävling (kör hårda veckor på 6-8 pass totalt). Detta funkar bra för mig om jag kör lugna distanspass mellan intervallpassen. 10
Jag brukar springa intervaller 2, helst 3 ggr i veckan. Ibland byter jag ut det tredje mot snabbdistanspass på 3-5 km eller en tävling (kör hårda veckor på 6-8 pass totalt). Detta funkar bra för mig om jag kör lugna distanspass mellan intervallpassen. 10
Quote from Funbeat user on 31 July 2007, 12:57Saxat från marathon.se:
Fart under intervallen
Intervalltiden bör baseras på din nuvarande tid på 5 km (se ovan) med en minskning på cirka 2 procent per 400 meters distansökning (längre intervaller är ju mera ansträngande).
Farten under intervallerna bö
Saxat från marathon.se:
Fart under intervallen
Intervalltiden bör baseras på din nuvarande tid på 5 km (se ovan) med en minskning på cirka 2 procent per 400 meters distansökning (längre intervaller är ju mera ansträngande).
Farten under intervallerna bö
Quote from Funbeat user on 1 August 2007, 23:16Tack för alla tips! Fick problem med mitt vänstra knä efter första rundan och fick vila i närmar en och en halv vecka innan det var ok. Jag kör intervallträningen i ett spår som är ganska kuperat, är det bra eller inte?
Tack för alla tips! Fick problem med mitt vänstra knä efter första rundan och fick vila i närmar en och en halv vecka innan det var ok. Jag kör intervallträningen i ett spår som är ganska kuperat, är det bra eller inte?