Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningIntervallträning-hur ofta?
You need to log in to create posts and topics.

12

Jag står still i min träning och har börjat köra intervall för att bli snabbare på längre distanser (milen och halvmaran). Dock är jag lite osäker hur ofta man bör köra intervallträning. Är det ok att köra två tuffa intervallpass i veckan utan att köra sl

Det går utmärkt. Dock vet jag inte om det är rätt tänkt för att bli bättre på >21km. Det handlar nog mer för dig om att bygga upp mer mängd och mycket i tänkt marafart! Det spelat ju ingen större roll hur snabb du är på 4min när du ska jobba över 80min(?)

Sorry läste fel. Om det handlar om milen också tar jag tillbaka det jag skrev. Då kan det nog vara en god idé att göra längre intervaller säg 1-2km med stegvis ökning av antalet reps till du är uppe i 8-9km. Det går även att köra kortare intervaller för a

Byt ut ett distanspass mot korta intervaller typ backe, 200m eller 30sek och sen kör du så hårt att du nästan spyr. Då blir du snabb på milen.

Det finns ingen mening med att springa i backe tills man spyr.

Förutom att det är underbart? =)

....och att man blir snabbare på milen

Framför allt får man ju ett jävla pannben om man märker att man kan ta ut sig så mycket att man spyr utan att man dör.

Torbjörn,
Ett bra tips, om du inte gör det redan, är att ställa upp i lite olika tävlingar. Gärna distanser mellan 1500 m-10 km och se dessa om kvalitetsträningar. Många klubbar har ju tex KM på bana. Jättekul om man inte sprungit på banan innan. Dessutom

Att springa snabbt i backe är kul men inte att spy. Det låter onödigt. Det där med pannben vet jag inte om jag ska tro på heller. Tävlingsvana är betydligt bättre för att vänja sig vid att det ska vara jobbigt.

12