Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningIntervallträningsupplägg?
You need to log in to create posts and topics.

Hej alla aktiva löpare! Jag behöver tips kring intervallträning. Jag springer i genomsnitt 3 dagar i veckan och håller ett genomsnittstempo på ca 5:45 min/km. Längden varierar mellan 3,5 - 9 km. Nu skulle jag behöva lägga in ett intervallpass i veckan som

Fartlek är nog den enklaste introduktionen. Spontan fartlek om det funkar för dig eller så bestämmer du i förhand vilka sträckor som skall springas snabbare.

10-15 min 5:45 min/km-tempo, 4 gånger (3 min full fart/2 min lätt fart), 10-15 min jogging.

Du kan också prova att öka längden på passen och springa oftare om du vill bli snabbare.

Lars (t+)

Målen blir att sänka alla tre rekord på de tre distanser som jag springer, vilket blir att ligga i då.

5 km: 17:36
10 km: 37:55
HM: 1.24:58

http://www.runandreasrun.se - Frihet är att springa

Martina. Vad siktar du på för distans och tid?
Jag tycker ett bra upplägg är att ta distansen och tiden sedan göra ett intervall av den.
Alltså Om ditt mål är milen på 50 min så spring en mil men dela upp den så du springer tex 2 km i 5 min fart sedan en

Tack alla för era tips, ska prova mig fram med fartlek och specifikt intervallupplägg 🙂

Lars, längre och oftare, vilka sträckor syftar du på då och hur ofta?

Robert, målet är en halvmara under 2 timmar, bra tips med 1 mil och olika fart under distans

Martina
Om det är halvmara du satsar på så tycker jag att du skall börja öka distansen på ett av passen. Börja med att öka en km i sänder tills du är uppe i minst 15km men gärna 20 km. Jag tror den här grunden är viktigare än intervallträning.

Är målet på milen 50 min. blir 5-8*1000m i 4,55-5,05 min/km en bra början! 2 min. gåvila mellan intervallerna!