Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningIntervallträningsupplägg?
You need to log in to create posts and topics.

Mats (t+). OBS, verklig vilo-gång och njut av naturen.

Martina, kolla in Team Stockholm Marathons program för 2 timmar på halvmaran. Jag gick från 2:02 till 1:49 med hjälp av Szalkais program där förra året. Programmet är en kombination av längre distanser och intervaller. Ca 3-4 pass/vecka i 18 veckor vilket

Nja, 5-8*1000m är nog bra men bör inte vilan vara kortare om man ska få upp mjölksyre-tåligheten? Jag tycker/tror att 1 minut är bättre! (Man kan iofs börja med lite längre vila men sträva mot 1 minut (eller kortare))

Christer: jo, nog är 1 min vila bättre, men man kan ju börja med 2, och sen börja skära i vilan undan för undan. Primum non nocere...

Förmågan att "tåla mjölksyra" är inte det som begränsar prestationen om man ska springa milen under 50 min.

Lars - det beror på en mängd faktorer!

Min erfarenhet är att fartlek är mycket roligt men kan även vara grymt jobbigt. För två år sedan var jag i mitt livs form och det jag tränade då var fartlek i motionsspår så att jag ökade i alla motlut och lugnade däremellan. Grymt jobbigt om man har väld

Tack alla för era tips och engagemang 🙂 ska ta till mig och prova mig fram.

Anders: att variera farten i enlighet med terrängen, så att man ökar farten i alla uppförsbackar och tar det lugnt utför och på flack mark, kallas för naturliga intervaller. Fartlek innebär att man fritt varierar farten i enlighet med det egna tycket.

I min värld heter det "Buss på backen". 🙂