Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Hej.
Jag började med promenader för 12 veckor sen(inte rört mig på 20 år innan det. Är 45, 183 lång och väger 82 kg), började sen så smått att springa och kör nu det där programmet "couch to 5K". Men jag har fått betydligt bättre kondition än det slötemp

Kondis förbättras nästan direkt, men ledband, muskelfästen etc. är väldigt mkt långsammare, så särskilt som du redan haft känningar så tror jag det är en bra idé att ta det så lugnt som programmet förespråkar.

Vill du öka så snabbt som möjligt så är anta

Ta det lugnt. Det tar tid.
Jag skulle inte orka hålla på och alternera promenad med löpning som du gör. Jag skulle nog köra på med bara löpning men då i ett väldigt lugnt tempo och försöka öka när det känns bra och sänka tempot när det känns alldeles för

Löpning varje dag (för en nybörjare) kan vara ödesdigert då risken är stor att man "bygger upp" skador som visar sig när det är försent att förhindra dem. Att backa först när det gör ont är ingen säker strategi för att undvika skador.

Själv springer jag

Precis som folk säger här så klarar man snabbt av mer och mer mentalt och konditionsmässigt. Däremot tar det lång tid för senor och leder att anpassa sig. Jag har själv gått igenom många träningsavbrott under mitt första år p.g.a. av detta.

Så ta det lu

Så mina funderingar på att springa 5 km i blodomloppet den 20 augusti är bara att glömma, för tidigt med 5 km löpning på asfalt(springer nu bara på motionsspår i skogen)? Och nej, jag vill inte vara med i loppet och gå delar av sträckan:)

Allt som de ovan skrivit stämmer men jag undrar mer varför du har bestämt dig för just löpning? Är syftet en god allmänkondition, god hälsa och kanske tävla så finns det massor av alternativa sporter som ger samma sak men är mycket mer skonsamma för leder

Jag började med ett nybörjarprogram från IForm 5 mars och nästa helg ska jag vara med i ett 5 km lopp. Sen ska jag vara med i Midnattsloppet 15 augusti.
Jag har också haft problem med mina smalben och benhinnor, har nu köpt nya skor och fått lite annorlun

Mia Påhlman; Spring några pass i skogen, om du kan. Jag sprang nästan bara på asfalt inför Göteborgsvarvet. Och nu har jag väldigt ont i foten. Jag tror att det är nog bra variera mellan motionspår och asfaltslöpning.

Anders: av nån sjuk anledning så tycker jag numera att löpning är fruktansvärt skoj, därför jag är så upphängd på att springa.

Mia: Såg på din sida att vi kör exakt samma nybörjarprogram(som du nu är klar med). Jag får väl blanda upp slölöpningen med lit

12