Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Intervaller ska man ju springa i samma fart har jag förstått, men så blir det ju inte alltid när jag springer. Springer alltid de första snabbare (å hej, å hå - det går ju så lätt i början och det är ju så roligt att springa snabbt...) och sedan går det o

För min egen del föredrar jag att göra det mesta av min intervallträning progressiv på så sätt att farten är något högre i slutet av varje arbetsintervall och att varje arbetsintervall går snabbare än den föregående. Men det finns också tillfällen då man

Henrik: Jo så säger de flesta, fast frågan VARFÖR är det ju som efterfrågades vilket din text inte svarar på.

Niklas: Att lära känna sig själv och sin egen förmåga, är alltså inget svar på frågan "Varför?" enligt dig?

Den förmågan Henrik anför som skäl, är väldigt viktig för en löpare som vill utvecklas - oavsett nivå.

Intervaller skall hållas i jämn fart för att man skall lära känna sig själv alltså? Annars brukar man höra anledningar som högre syreupptagningsförmåga, förbättra mjölksyretröskeln och liknande fysiologiska anledningar.

Om syftet med jämna intervaller me

Jag har svårt att tro att det är så viktigt egentligen. Det som man skall undvika är väl att dra på sig så mycket syra i början att man pga detta inte orkar fullfölja i någorlunda bra tempo. Enligt Jack Daniels är VO2Max-intervaller mest till för att stre

Viktigt och viktigt, bra träning kommer du alltid få om du springer dig trött men det går ju alltid att träna bättre.

Säg att du vill springa snabba uthållighetstintervaller, t.ex. 10x1000. Springer du tre stycken jättesnabbt i början så att du kanske m

Och anledningen till att du springer är....

VM-guld?
Gå ner ett par kilo till nästa sommar?
Må bra?
Glädje?
Psykotiskt kontrollbehov av steglängd, hastigheter och mängd?
Klå polaren på nästa Lidingölopp?

Tror svaret ligger där någonstans. Gör det som få

Per, du glömde nog det en av de allra viktigaste anledningarna för de motionärer som springer lopp - Bli bättre.

Jag gissar att det finns en del forskning på vilket som är bäst för elitidrottare. Ni vet, en person vars problem är att kroppen inte kan ta emot mer träning. När mer träning leder till mer skador. Då behöver man optimera träningen.

För oss motionärer är

12