Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Erik W: Kanske det. Men på vilken nivå? Tror nog att de flesta vill bli bättre, men för de allra flesta så blir man det av intervallpass även om man missar jämnheten. Personligen gillar jag att ha gått ut lite för hårt och hellre få 8 av 10 riktigt snabba

Tack för era svar.

Jag tror jag bestämmer mig för att det inte är hela världen om intervallerna inte blir alldeles jämna. (Men att springa de första så snabbt att man inte orkar med resten på det sätt man vill är ju inte bra.) Sen kan man i mitt fall in

Klok slutsats tycker jag. 🙂

En intressant avvikelse från formen "alla intervaller lika snabbt" hittar man i det i löparsammanhang icke helt oävna landet Kenya. Nu har jag ju aldrig varit där men de flesta reportage om hur man tränar där ger samma bild: man tränar i grupp och alla fö

Om syftet med intervallerna är att förbättra den maximala syreupptagningsförmågan får man störst effekt av att träna med belasting på eller nära den maximala syreupptagingsförmågan. Den lägsta löpfart som som leder till maximal syreupptagning brukar betec

Jag tror inte man skall underskatta träningsformen "häng så länge du kan". Så tränar - och springer stafett! - alla orienterare vad jag vet. 😉

Och så skall jag springa intervaller i morgon... (H)

Det tror inte jag heller. Resonemanget ovan är teoretiskt. Och lite tråkigt...

Magnus, ja min erfarenhet med orienterare är att de är ganska usla på detta med jämna intervaller. Å andra sidan kan du ju inte hålla jämn fart i skogen, att bli världsbäst på att hålla jämn och hög fart hjälper dig föga när man ska skutta över hyggen och

Mitt inlägg var inte riktat mot dig, David. Hoppas du inte tog det så.

Leif, helt riktigt, dåliga är bara förnamnet. 🙂 Men, det finns en annan orsak och det är att vid tex stafetter, så gäller det att hänga med i klungan, för om/när du tappar den så gå

Och att det är roligt att köra järnet...

Vi brukar köra "olympiska intervaller". 1500m+800m+400m+200m+100m. Skaplig vila emellan så kan man köra ganska maxat och ändå inte tappa för mycket på slutet. 100-ingen ger nog inte så mycket, där hade man nog kun

12